Από τους πιο παραγωγικούς σχεδιαστές της γενιάς του, ο Karim Rashid, έχει δημιουργήσει πάνω από 4000 αντικείμενα, έχει πραγματοποιήσει δουλειές σε περισσότερες από 40 χώρες και έχει λάβει πάνω από 300 βραβεία. Γεννημένος στο Κάιρο και μεγαλωμένος στον Καναδά, ο Rashid, σπούδασε βιομηχανικό σχέδιο στο πανεπιστήμιο Carleton της Oτάβα. Μετά το πτυχίο του συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές δίπλα στον διάσημο Ιταλό σχεδιαστή Ettore Sottsass και εν συνεχεία ξεκίνησε, με έδρα τη νέα Υόρκη, μια επιτυχημένη διεθνή καριέρα με πελάτες από όλο τον κόσμο.

Βραβεία & διακρίσεις
Οι βραβευμένες δουλειές του Karim Rashid περιλαμβάνουν πολυτελή προϊόντα για τις Christofle, Veuve Clicquot και Alessi, προσιτά προϊόντα για τις Umbra, Bobble και 3M, έπιπλα για τις Bonaldo και Vondom, φωτιστικά για τις Artemide και Fontana Arte, προϊόντα Vondom, φωτιστικά για τις Artemide και Fontana Arte, προϊόντα υψηλής τεχνολογίας για τις Asus και Samsung, σχεδιασμό επιφανειών για τις Marburg και Abet Laminati, εταιρική ταυτότητα για τις Citibank και Sony Ericsson και συσκευασία για τις Method, Paris Baguette, Kenzo και Hugo Boss.



Tόσο πετυχημένα είναι τα προϊόντα του Karim Rashid, που το καλάθι απορριμμάτων από πολυπροπυλένιο “Garbo”, που σχεδιάστηκε το 1996, θεωρείται ένα από τα πιο επιτυχημένα ντιζάιν αντικείμενα όλων των εποχών, με πωλήσεις άνω των δύο εκατομμυρίων. Φαίνεται ότι ο Rashid μπορεί να κάνει τα πάντα. Πρόσφατα μάλιστα κυκλοφόρησε ένα CD και η ιστοσελίδα του (karimrashid.com) ενημερώνει τους επισκέπτες ότι μπορούν να τον κλείσουν ως DJ για τo πάρτι τους. Tο έργο του δεν σταματάει στα αντικείμενα, δημιουργεί εσωτερικούς χώρους, όπως το εστιατόριο Morimoto στη Φιλαδέλφεια, το ξενοδοχείο Semiramis στην Αθήνα, το ξενοδοχείο nhow στο Βερολίνο, ο σταθμός μετρό Universita στη Nάπολη, ή σχεδιάζει εκθέσεις για την Deutsche Bank και την Audi.

“Όλα γύρω μου πρέπει να είναι τέλεια”
“Η μεγαλύτερη έμπνευσή μου, που είναι μάλλον και μια ιδιορρυθμία, είναι ότι βλέπω πάντα το κακό σε όλα και αυτό με κάνει δημιουργικό”, δηλώνει ο ίδιος. “Μου αρέσει το χρώμα, μου αρέσει η φόρμα, έχω εμμονή με την αισθητική. Όλα γύρω μου πρέπει να είναι τέλεια. Πηγαίνω σε ένα ξενοδοχείο και καταλήγω να ζητάω από το προσωπικό να βγάλει όλα τα έπιπλα από το δωμάτιό μου. Θέλω τα πράγματα να είναι διακοσμημένα με έναν συγκεκριμένο τρόπο.
“Όταν ήμουν 12 ετών, έβαψα το δωμάτιό μου κίτρινο και πορτοκαλί. Είχα ένα όμορφο ραδιόφωνο ξυπνητήρι Braun σε πορτοκαλί χρώμα και ένα ολόλευκο στερεοφωνικό. Για τον χορό στο γυμνάσιο, έφτιαξα ένα ροζ σατέν κοστούμι κατά παραγγελία, έβαψα τα μαλλιά και τα νύχια μου ροζ και φόρεσα πλατφόρμες σε μοβ σουέντ. Νόμιζα ότι ήμουν glam rocker ή μάλλον ήθελα να γίνω ο David Bowie” αποκαλύπτει ο Karim Rashid αναπολώντας τις στιγμές που πρωτοξεκίνησε να εκφράζεται χρησιμοποιώντας χρώμα.

“Στη δουλειά μου χρησιμοποιώ φυσικά υλικά & ψηφιακά εργαλεία”
“Όπως ένας συνθέτης γράφει μουσική, έτσι και για εμένα τα σχέδιά μου είναι μια εκδήλωση της ψυχής μου. Είμαι πολύ παθιασμένος, αφοσιωμένος στην ανάγκη να παράγω και να διαδίδω την ομορφιά. Αλλά παρόλο που συνδέομαι με έντονα χρώματα και οργανικές φόρμες, δεν σχεδιάζω φόρμες από το μυαλό μου. Αποδομώ τις φόρμες. Αυτό σημαίνει ότι επικεντρώνομαι στο συναίσθημα.
Χρησιμοποιώ τα ψηφιακά εργαλεία για να κάνω τις γραμμές όσο πιο αισθησιακές, ανθρώπινες, υποβλητικές γίνεται. Ως εκ τούτου, στη δουλειά μου χρησιμοποιώ φυσικά υλικά, μονόχρωμες παλέτες και μια πληθώρα διαφορετικών υλικών, ανάλογα με το εμπορικό σήμα του πελάτη, τη διαδικασία παραγωγής, την τεχνολογία και την ανθρώπινη εμπειρία στην οποία απευθύνομαι.

“H πραγματική μου επιθυμία είναι να δω τους ανθρώπους να ζουν σύγχρονα”
“Ο σχεδιασμός αφορά τη βελτίωση της ζωής μας ποιητικά, αισθητικά, βιωματικά, αισθητηριακά και συναισθηματικά. Η πραγματική μου επιθυμία είναι να δω τους ανθρώπους να ζουν με έναν τρόπο κατάλληλο για την εποχής μας, να συμμετέχουν στον σύγχρονο κόσμο και να απελευθερωθούν από τη νοσταλγία, τις απαρχαιωμένες παραδόσεις, τις παλιές τελετουργίες, το κιτς και το ανούσιο.
Ο Κarim Rashid πιστεύει ότι το φαινόμενο των boutique hotels των τελευταίων ετών είναι μια αντίδραση ενάντια στην τυποποίηση της εμπειρίας που είναι προϊόν της παγκοσμιοποίησης: Tα ξενοδοχεία, τα καταστήματα και τα καφέ μπαρ γίνονται όλο και πιο όμοια σε όλο τον κόσμο. “Πίνω τον καφέ μου στα ίδια Starbucks σε όλο τον κόσμο. Ψάχνουμε απεγνωσμένα για κάτι καινούριο, για νέες εμπειρίες.”
Kεντρική φωτογραφία, Karim Rashid.
Η συνέντευξη που παραχώρησε ο Karim Rashid στην Νταϊάνα Σαλεβουράκη δημοσιεύεται στο MAISON & DECORATION Δεκεμβρίου 2024.