Το να είσαι γυναίκα, είναι κάτι που έχει μελετηθεί εκτενώς. Μέσα από ταινίες, σειρές, βιβλία και κοινωνιολογικές μελέτες, οι γυναίκες έχουν αρχίσει να αντιλαμβάνονται τον ρόλο και την υπόστασή τους σε μια κοινωνία που για αιώνες προσπαθούσε να τις κάνει να ξεχάσουν. Το 2023, το “Girlhood” ήταν στο επίκεντρο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσπάθησαν να μας θυμίσουν τι θα πει να είσαι κορίτσι. Από blockbuster ταινίες, έως την τάση να φοράμε κορδέλες στα μαλλιά, συνειδητοποιήσαμε πόσο μας λείπει το κοριτσάκι μέσα μας. Μέσα από αυτή την ανασκόπηση της κάθε γυναίκας για το κορίτσι που ήταν κάποτε, επηρεάστηκε η μόδα και η αισθητική του περασμένου χρόνου. Και δεν μείναμε μόνο εκεί.
Μια παραφυσική σύνδεση
Όσο μεγάλωνα περίμενα πότε θα γίνω γυναίκα. Να ωριμάσω, να ανακαλύψω τι επιφυλάσσει το μέλλον για μένα. Ήθελα να αφήσω πίσω ό,τι πίστευα πως με κρατά μακριά από τη γυναίκα που θα γινόμουν, τη γυναίκα που έχω γίνει σήμερα. Ορισμένες πλευρές της παιδικότητάς μου θυσιάστηκαν, άλλες δεν τις ευχαριστήθηκα όσο θα έπρεπε. Φέτος, κατάλαβα ότι εκείνο το κοριτσάκι που ακόμα έχω μέσα μου μπορεί να αγαπηθεί.
Αυτή η παραφυσική σύνδεση με τον νεαρό εαυτό μας αλλά και οι συνήθειες και οι τάσεις αυτού μπορούν να συμπυκνωθούν σε μια λέξη: girlhood. Οι ορισμοί της αλλάζουν και ποικίλλουν. Συχνά σκεφτόμαστε την ηλικία ως τον βασικό πυρήνα του girlhood, αλλά ακόμη και αυτό είναι πιο περίπλοκο. Πότε σταματάς να είσαι κορίτσι; Τελειώνει με την εφηβεία; Όταν γίνεις δεκαοχτώ; Μέρος αυτού που καθιστά την τοποθέτηση του girlhood πρόκληση είναι ότι η ηλικία δεν είναι ο παράγοντας που καθορίζει το αν είσαι ακόμα κορίτσι. Ή αν έχεις την δυνατότητα να το ξαναβρείς μέσα σου.
Αόριστη αίσθηση νοσταλγίας με λίγο lip gloss
Το κορίτσι μέσα μας μπορεί να απαθανατιστεί σε ακριβείς στιγμές αθωότητας. Σε doodles σημειωματάριων, αρωματισμένο lipgloss και ροζ πινελιές. Αλλά υπάρχει ταυτόχρονα ως μια αόριστη αίσθηση νοσταλγίας. Η κοριτσίστικη ηλικία είναι φευγαλέα. Συχνά δεν συνειδητοποιούμε ότι τη βιώσαμε. Μέχρι που τελειώνει. Ενώ ξεθωριάζει σε μια μακρινή ανάμνηση, ζει ανεξήγητα σε σύμβολα και στιγμές. Στιγμές τις οποίες αναπολήσαμε και λατρέψαμε τη φετινή χρονιά.
Ένας χρόνος “δώρο” για κορίτσια, από τα κορίτσια
Στην pop κουλτούρα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, φέτος ήταν ένας χρόνος «δώρο» για κορίτσια, από τα κορίτσια. Αλλά ας αρχίσουμε από τη μόδα. Οι influencers και οι νεαρές γυναίκες έχουν αγκαλιάσει αυτή την τάση με τη χρήση αποχρώσεων παστέλ και του λευκού, ειδικά με τη μορφή λεπτών κορδονιών, ξεθάβοντας τα ειδυλλιακά και θηλυκά χαρακτηριστικά της κοριτσίστικης ηλικίας. Οι οπαδοί της μόδας έχουν γοητευτεί από τη νοσταλγία, αναπολώντας τη γοητεία εκείνης της περιόδου και τα δελεαστικά στοιχεία της: παιχνιδιάρικα κοτσιδάκια, κορδέλες, φορέματα με δαντέλα και σιλουέτες για κορίτσια.
Εορτασμός του girlhood στη μόδα
Καθώς τα social media μελετούσαν την κοριτσίστικη ηλικία και το σύγχρονο νόημά της στην ψηφιακή σφαίρα, οι σχεδιαστές μπήκαν στο πεδίο της μόδας για να προαναγγείλουν τον εορτασμό της. Όπως έγινε στην εβδομάδα μόδας της Νέας Υόρκης, όπου γίναμε μάρτυρες σχεδιαστών να ερμηνεύουν την κοριτσίστικη ηλικία μέσα από ρομαντικές, ιδιότροπες και μαγευτικές συλλογές. Αυτοί οι σχεδιαστές, όπως η Mila Sullivan, ζωγράφισαν τα οράματά τους για τη θηλυκότητα, τη νεότητα και τη νοσταλγία, με το φιόγκο να αγκυροβολεί την αφήγηση στη μόδα.
Φιόγκοι στα μαλλιά
Συνδεδεμένοι με χαριτωμένες κούκλες και το παιχνίδι dress-up, οι φιόγκοι είναι ένα πολιτιστικό σημαίνον του girlhood. Όπως συμβαίνει με πολλά τέτοια στοιχεία, συχνά θεωρούνται περιττοί και επιπόλαιοι. Αλλά στις πασαρέλες του μήνα μόδας, αναδείχθηκαν σε βασικό πυλώνα του στιλ. Χρησιμοποιήθηκαν ως τεράστια εστιακά σημεία, αλλά και διασκεδαστικά διακοσμητικά στοιχεία. Η Simone Rocha παρουσίασε τους φιόγκους ως βάση για το μακιγιάζ και η Sandy Liang προσφέρει νέα εμφάνιση στις κορδέλες σκορπίζοντάς τες στα μαλλιά των μοντέλων.
Απεικόνιση που δεν περιορίζεται στη γοητεία του φιόγκου
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γέμισαν με εικόνες που θυμίζουν ταινίες της Sofia Coppola. Ταινίες παλαιότερων ετών, που αναφέρονται σε ακόμα πιο παλιές ιστορίες κοριτσιών. Η διαφορά της φετινής ανάγκης για απεικόνιση. υτής της εμπειρίας δεν περιορίζεται στη γοητεία του φιόγκου, του ροζ και της δαντέλας. Το 2023, τα social media μας επεσήμαναν πόσα κοινά έχουμε μεταξύ μας οι γυναίκες. Με το πρώτο συνθετικό να είναι πάντα η λέξη “girl” σε τάσεις όπως “girl-math” ή “girl-dinner”, αναδείχθηκε η καθολική κοριτσίστικη εμπειρία. Και όλα φαίνεται να ξεκίνησαν με την κυκλοφορία της blockbuster επιτυχίας, Barbie.
Το κορίτσι μέσα σου δεν είναι φτιαγμένο από φιόγκους και δαντέλα
Το να είσαι γυναίκα δεν σημαίνει να αφήσεις το κορίτσι μέσα σου. Και εκείνο το κορίτσι δεν είναι φτιαγμένο από φιόγκους και δαντελα. Είναι φτιαγμένο από εμπειρίες, βιώματα και συναισθήματα καθολικά που μας ενώνουν στο σήμερα. Φέτος, γιορτάσαμε τα κοινά μας βιώματα περισσότερο από ποτέ άλλοτε. Και ναι, αυτό εν μέρει προϋπέθετε μια σατέν ροζ κορδέλα, αλλά δεν αποτελεί το μόνο βραβείο μας. Καταφέραμε να αγαπήσουμε όλα όσα μας ενώνουν. Στραφήκαμε στον εαυτό μας και αφού αναγνωρίσαμε το κοριτσάκι στην καρδιά μας, το αγκαλιάσαμε. Δεν αμελήσαμε να το αναζητήσουμε στις γυναίκες γύρω μας. Στις μαμάδες, στις γιαγιάδες, στις κολλητές μας. Γιατί το girlhood μοιράζεται, αγαπιέται και είναι για όλες μας!
Το άρθρο της Εύας Συμεωνίδου δημοσιεύεται στο Beauté Δεκεμβρίου 2023.