Issey Miyake 1983-2022: Ο “μάγος” του design

Issey Miyake 1938-2022. Αριστερά, έργο του Paco May , δεξιά έργο του Michael Prokop.

“Αυτό που πάντα ήθελα, δεν ήταν να κάνω ρούχα μόνο για ανθρώπους με λεφτά, αλλά ρούχα οικεία στους πολλούς ανθρώπους. Ρούχα φορέσιμα και εύκολα στη χρήση.” Issey Miyake 1938-2022

Πρωτοπόρος, δημιουργικός και καινοτόμος, ο πολυτάλαντος Issey Miyake δεν είναι πια μαζί μας. Υπήρξε ο πρώτος μη-Γάλλος σχεδιαστής που πέτυχε να ενταχτεί στην Paris Fashion Week και ένας από τους πρώτους που κατάλαβε την σημασία της τεχνολογίας στην δημιουργία υπέροχων αλλά και φορέσιμων ενδυμάτων. Γεννημένος στη Χιροσίμα, ο Miyake σπούδασε graphic design στο Tama Art University του Τόκιο πριν φύγει για σπουδές στο Παρίσι όπου και εργάστηκε κάτω από των επίβλεψη εξαιρετικών σχεδιαστών. Ανάμεσά τους, ο Guy Laroche και ο πολύς Hubert de Givenchy. Με την πολύτιμη αυτή εμπειρία, επιστpέφει στην Ιαπωνία το 1970 και λανσάρει την προσωπική του σειρά Issey Miyake Design Studio.

Issey Miyake 1983-2022: Ο "μάγος" του design

Η εμμονή του στην έννοια του design αλλά και οι πειραματισμοί του συστήνουν την ιαπωνική μόδα και αισθητική στον δυτικό κόσμο και ανοίγουν την πόρτα για τους συγχρόνους σχεδιαστές του Issey, Yohji Yamamoto και Rei Kawakubo.

Issey Miyake 1983-2022: Ο "μάγος" του design
Issey Miyake 1983-2022: Ο "μάγος" του design

Το design και η ανθρώπινη μορφή

“Ενδιαφέρομαι πιο πολύ για τους ανθρώπους και την ανθρωπινή μορφή. Το ρούχο είναι ο,τι κοντινότερο σε όλους τους ανθρώπους” Issey Miyake

Αυτό που ξεχώριζε τον  Miyake ήταν ότι σκεφτόταν με όρους εφαρμοσμένου design, κάτι πολύ νέο για εκείνη την εποχή. Από τα διάσημα μαύρα ζιβάγκο του ιδρυτή της Apple
Steve Jobs μέχρι τα ανάλαφρα πλισέ του Pleats Please, τα ρούχα του είναι καλοσχεδιασμένα όσο και απαραίτητα. Δεν διακοσμούσαν το σώμα αλλά ζούσαν και ανέπνεαν μαζί του. Και αυτή η ελευθερία κινήσεων που εξασφάλιζαν, τα έκανε μοναδικά. Δεν είναι τυχαίο πως η δουλειά του ανανέωσε όχι μόνο το πώς αντιλαμβανόμαστε το design αλλά και το πώς αντιμετωπίζουμε τα ρούχα στη βάση τους.

Ένας δημιουργός του επιπέδου του Miyake, δεν θα μπορούσε να ασχοληθεί μόνο με τη μόδα. Βραβευμένος για γλυπτά του και για τα αντικείμενα χώρου που υλοποίησε σε συνεργασία με τον οίκο Artemide, το 2006 ο τιμήθηκε με την απονομή του Arts and Philosophy Kyoto Prize για τη συνολική προσφορά του στις τέχνες.

Issey Miyake 1983-2022: Ο "μάγος" του design

Τεχνολογία και αισθητική σε ένα

Για τον Issey Miyake, η τεχνολογία ήταν μια ενδιαφέρουσα βάση και πεδίο πειραματισμού. Αν υπήρξε κάποιος που με την δουλειά του έσπρωξε τα υλικά και την τεχνολογική καινοτομία στα όρια της, ήταν ο Issey και τα περίφημα engineered οριγκάμι-τύπου πλισέ του 1988. Οι πειραματισμοί του με την πρέσα θερμότητας τον βοήθησε να δημιουργήσει ρούχα σχηματοποιημένα σε αυστηρές πιέτες. Πρωτοπόρα, μοναδικά, χωρίς καθόλου κουμπιά η φερμουάρ και χωρίς να τσαλακώνουν ποτέ, έγιναν συνώνυμα της avant garde καινοτομίας. Στα 1994 δημιουργεί την επώνυμη σειρά Pleats Please. Λίγο αργότερα ακολουθεί η αντίστοιχη αντρική γκάμα με το όνομα Homme Plissé και γίνεται ανάρπαστη.

Issey Miyake 1983-2022: Ο "μάγος" του design

Οι υπολογιστές στην υπηρεσία της μόδας

Στα 2010,ο Issey Miyake ξεκινά να πειραματίζεται εμπνευσμένος από την δουλειά του προγραμματιστή Jun Mitani. Θα δημιουργήσει μια μοναδική σειρά δημιουργών, την 132 5. Τα κομμάτια, ξεκινούσαν τη ζωή τους σαν φλατ συσκευασίες από περίπλοκες πιέτες, για να ανοίξουν μετά σε περίπλοκα τρισδιάστατα κομμάτια που αγκάλιαζαν το σώμα. Για τον σχεδιαστή, η τεχνολογία αποτέλεσε μια ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης και συνεργασίας πολύ πριν τα σημερινά fashion tech κινήματα. Δεν είναι τυχαίο πως υπήρξε ο πρώτος δημιουργός μόδας με την δική του in house ομάδα έρευνας, το περίφημο Reality Lab.

Issey Miyake 1983-2022: Ο "μάγος" του design

“Ρούχα φορέσιμα, για όλους»

Ο Issey Miyake υπήρξε ένας κορυφαίος πειραματιστής της μόδας. Ένας καλλιτέχνης του εφαρμοσμένου design αλλά και ένας αυθεντικός δημοκράτης. Αμφισβητώντας την θεωρία της μόδας για την ελίτ, δημιούργησε ρούχα που επηρέασαν την αντίληψη του τι είναι μόδα στο σύνολο της. Στο μυαλό του, η ομορφιά υπήρξε αλληλένδετα συνδεδεμένη με την χρηστικότητα. Με και την απλότητα της φόρμας, αλλά και με την τελειότητα της κατασκευής.

Τα ρούχα του σχεδιάστηκαν για όλους όσοι ήθελαν να αισθάνονται ελεύθεροι αλλά και όμορφοι μέσα σε υπέροχα υφάσματα και λεπτομερείς φόρμες. Αντιδρώντας στην έννοια της ‘μόδας’, δημιούργησε το απόλυτο fashion stamenent, ρούχα για μια ζωή.

Κεντρική εικόνα: Αριστερά, έργο του Paco May, δεξιά έργο του Michael Prokop.

Κείμενο, Ilia Sybil Sdralli. @thestyletitle

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ