Στην εποχή που τα social media αποτελούν μια δεύτερη πραγματικότητα για όλους, η εικόνα μας σε αυτά έχει γίνει εξίσου ση μαντική. Βομβαρδιζόμαστε καθημερινά από πρότυπα ομορφιάς, στιλ και lifestyle και καταλήγουμε να αναρωτιόμαστε “μα ποια είμαι τελικά, τι μου αρέσει να κάνω, είμαι αρκετά καλή;” Η νέα γενιά εντάσσει τον εαυτό της σε niche αισθητικές, με την ελπίδα ότι κάποια στιγμή αυτές οι ερωτήσεις θα απαντηθούν. Η ατομικότητα είναι το τελευταίο ζήτημα που μας απασχολεί και κάπως έτσι, στον βωμό του “ανήκω” θυσιάζουμε τη δική μας προσωπικότητα. Είναι αυτό ένα φαινόμενο που μπορούμε να εξαλείψουμε ή μια παγίδα στην οποία θα συνεχίσουμε να πέφτουμε όλο και περισσότερο;
Προσωπικό στιλ: Ένας όρος με πολλές ερμηνείες
Πριν προσπαθήσουμε να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα, είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε τι είναι το προσωπικό στιλ. Φυσικά, δεν υπάρχει ένας ορισμός που να περιγράφει ξεκάθαρα τον όρο αυτό. Μετά, λοιπόν, από μεγάλες συζητήσεις και αρκετές ώρες σκέψης, κατέληξα στο συμπέρασμα ότι το προσωπικό στιλ είναι το σύνολο των στοιχείων της προσωπικότητας ενός ατόμου που αντικατοπτρίζονται στην εμφάνισή του, στον τρόπο που ντύνεται, στη συμπεριφορά του αλλά και στο πώς βλέπει τον κόσμο γενικά. Έκφραση εαυτού, ερεθίσματα περίγυρου και αισθητική είναι μερικές λέξεις που συνάντησα μέσα από συζητήσεις που έκανα. Και το θέμα personal style έγινε ακόμα πιο περίπλοκο στο μυαλό μου. Πώς είναι δυνατόν να βλέπουμε τα ίδια και τα ίδια συνέχεια αν όλοι εκφράζουμε τον εαυτό μας μέσα από τα ρούχα που φοράμε;
Τα social media και η επίδρασή τους στη σχέση μας με τη μόδα
Η απάντηση σε αυτό είναι τα social media. Χωρίς να τα δαιμονοποιούμε, είναι ένα μέσο που έχει εξελίξει τη μόδα σε πολλά επίπεδα. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν ανοίξει τα μάτια πολλών σε νέες ιδέες και ερεθίσματα και αποτελούν πηγή πληροφόρησης για το τι σημαίνει μόδα και προσωπικό στιλ περισσότερο από ποτέ. Και ενώ η εποχή των media που διανύουμε αυτή τη στιγμή ωφελεί στο έπακρο τη σχέση του κόσμου με τη μόδα και το ρούχο, δεν μπορώ παρά να αναρωτιέμαι αν μια τέτοια σχέση, που πυροδοτείται από τη γνωστή σε όλους μας ψηφιακή – προσβάσιμη δύναμη, είναι δίκοπο μαχαίρι. Και εν μέρει μπορούμε να ισχυριστούμε ότι είναι.
Το Tik Tok έχει διεκδικήσει την πρώτη θέση μεταξύ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με τη μεγαλύτερη επιρροή στο style ειδικότερα των νέων την τελευταία τριετία. Με το hashtag #fashion να έχει 265 δισεκατομμύρια προβολές στην πλατφόρμα, αλλά και με τον διπλάσιο αριθμό βίντεο μικρής διάρκειας, καταλαβαίνουμε ότι ο κόσμος αναζητά ιδέες, τάσεις και ειδήσεις στο Tik Tok. Ανεξάρτητα με το αν εντάσσεις τον εαυτό σου στο clean girl aesthetic, στο street style ή στο old money aesthetic, μπορείς να βρεις έμπνευση στα μικρά αυτά βιντεάκια. Και όχι, δεν έχω δημιουργήσει εγώ αυτούς τους όρους. Είναι ομάδες αισθητικής και στιλ που βοηθούν τους νέους να ομαδοποιούν την εμφάνισή τους αλλά και τη συμπεριφορά τους σε κατηγορίες.
Το προσωπικό στιλ είναι ατομική υπόθεση
Και αν σκέφτεσαι ότι θες να αναβαθμίσεις το προσωπικό στιλ σε μια περίοδο που βλεπεις συνέχεια ανακυκλωμένα looks, η κύρια συμβουλή για να το πετύχεις είναι να θυμάσαι πως ό,τι κάνει το στιλ σου προσωπικό είσαι εσύ. Μην παλεύεις να κάνεις τη διαφορά ή να ταιριάξεις με αυτά που βλέπεις στα social media. Πήγαινε στην ντουλάπα σου και διάλεξε τα ρούχα που σου τραβούν περισσότερο την προσοχή. Μη διστάσεις να πειραματιστείς. Φόρα ό,τι σε κάνει να νιώθεις περισσότερο άνετα, χωρίς να σε νοιάζει αν θα είναι αρκετά καλό. Στο ερώτημα λοιπόν αν το φαινόμενο να θυσιάζουμε το προσωπικό μας στιλ στον βωμό του “ανήκω” μπορεί να εξαλειφθεί ή όχι, η απάντηση αφορά την ατομικότητα. Η ρήση “Αν θες να δεις αλλαγή, πρέπει να κάνεις εσύ την αλλαγή” ισχύει περισσότερο από ποτέ.
Kεντρική φωτογραφία, Εmelie Lindmark.
Aπόσπασμα από το κείμενο της Εύας Συμεωνίδου με τίτλο “Τι σημαίνει πλέον προσωπικό στιλ” που δημοσιεύεται στο BEAUTÉ Ιουνίου – Ιουλίου 2023.