Η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών, η περιβαλλοντική κρίση που απαιτεί άμεσες αλλαγές και η ραγδαία τεχνολογική πρόοδος καθιστούν επιτακτική την παραγωγή πιο φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων. Τα Sustainable Beauty Trends του 2025 δεν είναι ένα ακόμη “πράσινο ρεύμα” που θα χαθεί στον κυκεώνα της πληροφορίας. Προσφέρουν πραγματικές βιώσιμες λύσεις ομορφιάς.
Oι εταιρείες καλλυντικών και οι skincare experts συμφωνούν ότι επιβάλλεται να δίνουμε βαρύτητα στη σύνθεση, στη συσκευασία, στους τρόπους παραγωγής και χρήσης των προϊόντων που επιλέγουμε. Από τα φυσικά και οργανικά συστατικά έως τις ηθικές επιλογές των προμηθευτών, από τις minimal συσκευασίες μέχρι τα επαναγεμιζόμενα καλλυντικά και από τη βιοτεχνολογία ως τα multi-use προϊόντα, η βιομηχανία της ομορφιάς μετασχηματίζεται σε έναν χώρο που σέβεται τον άνθρωπο, τη φύση και το δικαίωμα των επόμενων γενεών σε έναν υγιή πλανήτη.

Φυσικά & οργανικά συστατικά
Η στροφή προς τα φυσικά και οργανικά συστατικά δεν είναι απλώς μια παροδική τάση, καθώς αποτελεί πια βασικό κριτήριο για πολλούς καταναλωτές. Σκευάσματα χωρίς συνθετικά ή επιβλαβή χημικά, με γνώμονα την ασφάλεια του δέρματος αλλά και του πλανήτη, κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος στα ράφια των καταστημάτων. Βότανα, φρούτα, έλαια και εκχυλίσματα από βιολογικές καλλιέργειες αποτελούν τα πιστοποιημένα χαρακτηριστικά των νέων συνθέσεων.
Πέρα από την προτίμηση σε “φυσικές” ετικέτες, οι καταναλωτές απαιτούν διαφάνεια σχετικά με την προέλευση των συστατικών και τον τρόπο παραγωγής τους. Οι βιώσιμες λύσεις ομορφιάς κάνουν τις skincare lovers να διαβάζουν προσεκτικά τις ετικέτες των καλλυντικών, να ψάχνουν για πιστοποιήσεις βιολογικής γεωργίας και φυτικής προέλευσης, αλλά και
για τη διασφάλιση δίκαιων συνθηκών εργασίας σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Έτσι, δεν αρκεί πλέον να γράφει ένα προϊόν «φυσικό». Θα πρέπει να διαθέτει ισχυρές εγγυήσεις για όσα υπόσχεται.

Ηθική επιλογή συστατικών
Ένας ακόμη παράγοντας που συνδέεται στενά με τα φυσικά συστατικά είναι η ηθική επιλογή τους. Αν και η αγορά έχει γεμίσει με νέες φόρμουλες και προϊόντα, οι σύγχρονοι καταναλωτές θέλουν να ξέρουν ότι κανένα βότανο, έλαιο ή εκχύλισμα δεν προήλθε μέσα από εκμετάλλευση φυσικών πόρων ή ανθρώπινου δυναμικού. Αυτό μεταφράζεται σε αναζήτηση πιστοποιητικών όπως το Fair Trade, που εξασφαλίζει ότι οι κοινότητες παραγωγών λαμβάνουν δίκαιη αμοιβή
για την καλλιέργεια και τη συγκομιδή των πρώτων υλών.
Παράλληλα, ενισχύεται η αυστηρή τήρηση πρωτοκόλλων για την προστασία των υπό εξαφάνιση ειδών και για την απαγόρευση σκληρών πειραμάτων σε ζώα. Για παράδειγμα, πολλοί καταναλωτές προτιμούν μάρκες που έχουν εγκαταλείψει εντελώς τις δοκιμές σε ζώα και έχουν επενδύσει σε
εναλλακτικές μεθόδους ελέγχου της ασφάλειας των προϊόντων. Η προστασία της βιοποικιλότητας γίνεται προτεραιότητα ανάμεσα στις βιώσιμες λύσεις ομορφιάς, με στόχο την αειφόρο διαχείριση των φυσικών πόρων.
Βιοτεχνολογία
Μέχρι πρότινος, η βιοτεχνολογία στον χώρο της ομορφιάς περιοριζόταν σε εξελιγμένες μορφές υαλουρονικού οξέος ή πεπτίδια. Πλέον, το εύρος της εν λόγω μεθόδου έχει επεκταθεί σε όλα τα στάδια της αλυσίδας παραγωγής. Εργαστηριακά ανεπτυγμένες ουσίες, “όμοιες” με τα φυσικά συστατικά, παράγονται με φιλικό τρόπο προς το περιβάλλον, καταναλώνοντας
λιγότερους φυσικούς πόρους και ενέργεια. Αυτή η στροφή στη βιοτεχνολογία επιτρέπει και την καλύτερη
αποτελεσματικότητα των προϊόντων. Η ελεγχόμενη ζύμωση, η χρησιμοποίηση μικροοργανισμών και οι τεχνολογίες “κυτταρικής καλλιέργειας” προάγουν τις βιώσιμες λύσεις ομορφιάς δημιουργώντας πρώτες ύλες υψηλής καθαρότητας, χωρίς επιβαρυντικά υπολείμματα. Οι μικροβιολογικά παραγόμενες βιταμίνες και πρωτεΐνες επιτρέπουν πιο στοχευμένες φόρμουλες με ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Minimal συσκευασίες
Μπορεί τα εντυπωσιακά περιτυλίγματα να μαγνητίζουν τα βλέμματα, αλλά για τη δημιουργία τους δαπανούνται πόροι και δημιουργούνται τεράστια περιβαλλοντικά απόβλητα. Την ανάγκη αυτή έρχονται να καλύψουν οι minimal συσκευασίες, οι οποίες εξασφαλίζουν λειτουργικότητα και ταυτόχρονα σεβασμό προς το περιβάλλον. Δίνοντας προτεραιότητα σε βιώσιμες λύσεις ομορφιάς, πλέον οι εταιρείες ελαχιστοποιούν τα περιττά υλικά συσκευασίας και στρέφονται σε βιοδιασπώμενες ή ανακυκλώσιμες λύσεις, όπως χαρτί, γυαλί, αλουμίνιο ή ακόμα και συσκευασίες από φυσικά υποπροϊόντα, όπως για παράδειγμα υπολείμματα ζαχαροκάλαμου. Ο σχεδιασμός γίνεται πιο έξυπνος, ώστε κάθε συσκευασία να παρέχει τη σωστή ποσότητα προϊόντος, αποτρέποντας τη σπατάλη και διευκολύνοντας την ανακύκλωση.

Επαναγεμιζόμενα & επαναχρησιμοποιούμενα προϊόντα
Φυσική συνέχεια της τάσης των minimal συσκευασιών είναι τα επαναγεμιζόμενα (refillable) και επαναχρησιμοποιούμενα (reusable) προϊόντα που συμβάλλουν στις βιώσιμες λύσεις ομορφιάς. Πολλές μάρκες έχουν «refill stations» σε φυσικά καταστήματα ή ειδικές ανταλλακτικές συσκευασίες, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να αναπληρώνουν το προϊόν στην αρχική του συσκευασία. Αυτή η πρακτική εξοικονομεί πόρους, αφού μειώνει δραστικά τα άσκοπα απορρίμματα. Επιπλέον, διαμορφώνει μια νέα καταναλωτική νοοτροπία: Αντί να αντιμετωπίζεται ένα μπουκάλι σαμπουάν ή κρέμας ως αναλώσιμο, γίνεται διαχρονικό αξεσουάρ του μπάνιου μας. Έτσι, οι πελάτες επενδύουν σε μια ποιοτική αρχική συσκευασία (συχνά από γυαλί ή ανθεκτικό μέταλλο) και στη συνέχεια αγοράζουν μόνο το ανταλλακτικό.
Multi-use καλλυντικά
Η less is more προσέγγιση στην ομορφιά είναι κάτι που αγαπάμε και όπως όλα δείχνουν είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Τα multi-use καλλυντικά, δηλαδή τα προϊόντα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν με πολλούς τρόπους, έχουν κερδίσει επάξια μια θέση στις καρδιές των καταναλωτών που δίνουν σημασία στις βιώσιμες λύσεις ομορφιάς. Ένα προϊόν που δρα ως balm, lipstick και overnight mask, ένα serum που συνδυάζεται με αντηλιακή προστασία ή ένα foundation εμπλουτισμένο με skincare συστατικά, είναι μόνο μερικά παραδείγματα. Τέτοιου είδους προϊόντα έχουν πολλαπλά οφέλη: Ελαχιστοποιούν τη σπατάλη σε συσκευασίες και υλικά, ενώ ταυτόχρονα απλοποιούν την καθημερινή ρουτίνα περιποίησης. Όταν δεν χρειάζεται να αγοράσεις πέντε διαφορετικά προϊόντα, μειώνεις όχι μόνο την περιβαλλοντική επιβάρυνση, αλλά και το οικονομικό κόστος.
Κείμενο Αναστασία Βαποράκη.
Το άρθρο “Βιώσιμες λύσεις” δημοσιεύεται στο BEAUTÉ Απριλίου 2025.