Έως πρόσφατα κάθε καμπάνια ομορφιάς προέβαλλε μια διαστρεβλωμένη εικόνα όπου η ηλικία κάθε γυναίκας σταματά πριν τα 40. Kάθε διαφήμιση ήταν και μια ωδή στην αιώνια νεότητα. Σε κάθε spot αντιρυτιδικής κρέμας, κάθε ορό που υπόσχεται να βελτιώσει την όψη των ρυτίδων και να “παγώσει” το χρόνο τα πρόσωπα εμφανίζονταν νέα, αλαβάστρινα χωρίς κανένας ίχνος γήρανσης αφήνοντας στην άκρη κάτι βασικό: Την πραγματικότητα. Τα καλά νέα είναι ότι τα πράγματα πλέον έχουν πάρει άλλη τροπή. Μοντέλα του τότε γίνονται πρωταγωνίστριες του σήμερα. Ο ρεαλισμός έρχεται στο προσκήνιο. Η ηλικία παύει να είναι ταμπού. Ο χρόνος που κυλά, είναι μέρος της εξέλιξης, έχει τη δική του ξεχωριστή ομορφιά και επιτέλους βγήκε από το συρτάρι για να χτίσει τη γυναικεία αυτοπεποίθηση σε νέα θεμέλια.
Ζώντας σε μια ουτοπία
Παίρνοντας τα πράγματα από την αρχή, γνωρίζεις κι εσύ η ίδια πως κανένα προϊόν δε λειτουργεί σαν ελιξίριο ηλικιακής μεταμόρφωσης και δεν θα σε κάνει ξανά 20 χρόνων. Εμβαθύνοντας όμως, γεννιούνται πολλά ερωτήματα. Γιατί είναι κακό να μεγαλώνεις; Γιατί να μην “αγκαλιάσεις” την χρονική περίοδο που διανύεις, με όλες τις αλλαγές της και έχοντας ως όπλο την ωριμότητα να εστιάσεις στην φροντίδα σου από το να γυρίσεις πίσω σε έναν άλλον εαυτό πολύ διαφορετικό από το τώρα; Ευτυχώς οι αλλαγές γύρω μας απαντούν σε κάθε σου απορία αποδεικνύοντας περίτρανα πως η ηλικία δεν είναι πια ταμπού.
Η ιστορία της Isabella Rossellini
Το 1982, η Isabella Rossellini υπέγραψε αποκλειστική συμφωνία με τη Lancôme που την ανέδειξε το πιο ακριβοπληρωμένο μοντέλο στον κόσμο. Για πάνω από μια δεκαετία, προώθησε αρώματα, κραγιόν και προϊόντα για την περιποίηση της επιδερμίδας σε διαφημίσεις που προβλήθηκαν παγκοσμίως. Έπειτα, λίγο πριν τα 43α γενέθλιά της το 1995, απολύθηκε. “Μου εξήγησαν ότι η διαφήμιση απευθύνεται στο όνειρο. Και οι γυναίκες ονειρεύονται να είναι νέες, όχι να γεράσουν”, ανέφερε η Rossellini στο Page Six Style.
Μπορεί πολλές γυναίκες να ονειρεύονται ότι μένουν για πάντα νέες αλλά το μεγαλύτερο όνειρο είναι να γεράσουν όμορφα, φυσικά, με αξιοπρέπεια και κομψότητα. Μετά τη λήξη του συμβολαίου της Rossellini και αφού πολλοί διαμαρτυρήθηκαν γι’αυτή την κίνηση, το 2016 ανέλαβε τα ηνία της Lancôme ως CEO η Francoise Lehmann, η οποία και της ζήτησε να επιστρέψει 20 χρόνια αργότερα. Έπειτα ξεκίνησε μια νέα εποχή για αυτήν και πρόσφατα πρωταγωνίστησε στη νέα καμπάνια για το άρωμα “La Vie Est Belle”. Aυτή η έκφραση της ταιριάζει γάντι μιας και αγκαλιάζει με αγάπη όσα έζησε και το να φανεί νεότερη την αφήνει παγερά αδιάφορη.
Η ομορφιά υπό άλλο πρίσμα
Ολοένα και περισσότερες γυναίκες όλων των ηλικιών βγαίνουν από το “καβούκι” τους. Μάλιστα, συμμετέχουν σε καμπάνιες όπου η αποδοχή της ηλικίας αναδεικνύεται με τον πιο φυσικό και όμορφο τρόπο. Τα τελευταία χρόνια, αρκετά δημοφιλή brands ομορφιάς έχουν αρχίσει να κάνουν casting σε παλαιότερα μοντέλα. Για παράδειγμα, οι σημερινές εκπρόσωποι του ομίλου ομορφιάς L’Oréal Paris, περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την Helen Mirren (77,) τη Jane Fonda (85) και τη Viola Davis (57). Ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα του age inclusivity αποτελεί και η Elisabetta Dessy, η ξανθιά καλλονή που κατακλύζει στην κυριολεξία όλες τις πασαρέλες. Σε ηλικία μόλις 65 ετών δίνει άλλο χαρακτήρα και ουσία στο modeling.
Ξεχωρίζει φυσικά και Andie MacDowell, η 64χρονη ηθοποιός, μοντέλο και ambassador της L’Oréal Paris που σε έναν κόσμο γεμάτο με αντιγηραντικά προϊόντα και βαφές μαλλιών, επιλέγει να αγκαλιάσει τη φυσική της ομορφιά και να επαναπροσδιορίσει τη γήρανση αποδεικνύοντας τι σημαίνει να γερνάς με χάρη. Πολλές είναι αυτές που “κέρδισαν” αυτό το στοίχημα, εκπροσωπώντας μια μερίδα γυναικών που αποδέχεται την εξέλιξη του χρόνου αλλά ταυτόχρονα αυτό δεν τους στερεί το να περιποιούνται τον εαυτό τους. Μια γυναίκα που παύει να είναι νέα, δεν παύει να έχει δικαίωμα στην ομορφιά.
Αποδοχή και ενδυνάμωση
Πέρα από το ηθικό κομμάτι της υπόθεσης, η αλλαγή και η προσαρμογή στην εποχή, και στις απαιτήσεις του τώρα είναι απαραίτητα εφόδια για να διατηρηθούν οι επιχειρήσεις και να διασφαλίσουν τη συνέχεια τους. Και αυτό ξεκινά με την αποδοχή του αναπόφευκτου, τη γήρανση.
Στην πραγματικότητα, ο χώρος της ομορφιάς μέχρι σήμερα μας παρουσιαζόταν μέσα σε ένα φανταχτερό περιτύλιγμα. Η ηλικία αποτελούσε ταμπού, όριο και εμπόδιο. Είναι γνωστό ότι οι γυναίκες θέλουν να παρατείνουν τις μέρες της νιότης τους, αλλά πολλά brands βάζουν μια τελεία στην ηλικία των 40, δίνοντας το σήμα πως δεν έχουν πια πρόσβαση σε αυτόν τον κόσμο όταν μεγαλώσουν. Στη σημερινή εποχή μια 70χρονη όμως είναι ο ορισμός του τι σημαίνει “όνειρο” για μια γυναίκα.
Ομορφιά χωρίς ημερομηνία λήξης
Συχνά, παραβλέπεται το γεγονός ότι οι νεαρές γυναίκες που αγοράζουν προϊόντα περιποίησης σήμερα σε κάποια χρόνια θα είναι 40, 50 και πάει λέγοντας. Και ναι είναι γεγονός. Οι μεγαλύτερες γυναίκες αποτελούν σημαντικό μέρος της αγοράς και οι ανάγκες και οι επιθυμίες τους δεν πρέπει να αγνοούνται. Αγκαλιάζοντας μια πιο ποικιλόμορφη αντιπροσώπευση της ηλικίας σε διαφημίσεις, τα brands μπορούν να προσελκύσουν ένα ευρύτερο φάσμα πελατών και να καλλιεργήσουν μια αφοσίωση που δεν έχει ημερομηνία λήξης.
Μπορεί να μη γνωρίζουμε τι θα φέρει το αύριο. Γνωρίζουμε όμως ότι το μέλλον της ομορφιάς θα συνεχίσει να ευδοκιμεί όσο η ηλικία δεν είναι ταμπού. Όσο τα γκρι μαλλιά ανεμίζουν ελεύθερα χωρίς ανασφάλεια, όσο οι ρυτίδες φαίνονται και δεν κρύβονται, όσο κάθε γυναίκα αναδεικνύει τα δυνατά σημεία της σε κάθε φάση της ζωής της και δεν “κυνηγάει” τον παρελθοντικό εαυτό της.
Κεντρική φωτογραφία Isabella Rosselini / Amanda Seyfried.
Κείμενο, Αναστασία Βαποράκη.