Έχει περάσει σχεδόν ένας αιώνας από τότε που οι βιομηχανίες της μόδας και της ομορφιάς ξεκίνησαν να υμνούν συντεταγμένα τη νεότητα χτίζοντας αργά αλλά σταθερά τα θεμέλια μιας κυρίαρχης κουλτούρας που “στιγματίζει” τη φυσική ροή της ηλικίας. Και ενώ η νέα πραγματικότητα αποδέχεται κάθε μορφής διαφορετικότητα, αγκαλιάζοντας εθνικότητες, σωματότυπους και κοινωνικές ταυτότητες, για τους περισσότερους από εμάς η ηλικία συνεχίζει να παραμένει ταμπού.
Το ζητούμενο είναι να μείνει κανείς “νέος για πάντα” κάνοντας ότι περνά από το χέρι του για να σταματήσει το πέρασμα του χρόνου. Μήνυμα μιας ατέρμονης νεότητας, το “κυνήγι” της αντιγήρανσης ξεπέρασε τα όρια του marketing. Μετατράπηκε σε αυτοσκοπό. Εκατομμύρια άνθρωποι ανεξαρτήτως ηλικίας και φύλου βαθιά μέσα τους ζουν με τον φόβο της ηλικίας. Σπεύδουν να διαγράψουν κάθε ρυτίδα. Ντύνονται σαν να είναι απόφοιτοι λυκείου που τρέμουν στην ιδέα της ηλικιακής απόρριψης και αναλώνονται σε μια “μάχη” που δεν μπορεί να κερδηθεί. Όμως υπάρχει ελπίδα!
Η σιωπηλή επανάσταση έχει ξεκινήσει
Η αντίστροφη μέτρηση για την αποδόμηση του ηλικιακού ρατσισμού άρχισε αθόρυβα πριν από μια δεκαετία, με τη σταδιακή επιστροφή των “ώριμων” γυναικών στις πασαρέλες και στις διαφημιστικές καμπάνιες των κορυφαίων οίκων μόδας. Ενταγμένη στο αγκάλιασμα της διαφορετικότας, η επανεμφάνιση υπέρλαμπρων supermodels των ’90s ανάμεσα σε ορδές ανήλικων κοριτσιών που ξεκινούσαν τη fashion καριέρα τους στα 14 και την ολοκλήρωναν πριν συμπληρώσουν τα 23, σηματοδοτούσε την έναρξη μιας νέας εποχής.
Το 2015, ο οίκος Celine έκανε επανάσταση λανσάροντας μια ιστορική ανοιξιάτικη καμπάνια στην οποία πρωταγωνιστούσε η εμβληματική 70χρονη δημοσιογράφος και συγγραφέας Joan Didion. Ήταν μόνον η αρχή της silver fox προσέγγισης που σταδιακά αποφέρει καρπούς. Εννέα χρόνια μετά το λανσάρισμα της ιστορικής καμπάνιας Celine, η εκπροσώπηση των έως προσφάτως “άφαντων” γυναικών και αντρών “περασμένης” ηλικίας είναι σχεδόν παντού.
Πρωταγωνιστούν σε πασαρέλες καταξιωμένων οίκων μόδας, επιλέγονται για να λανσάρουν επιδραστικές fast fashion συλλογές, περνούν στο μαζικό υποσυνείδητο μέσα από εμβληματικές διαφημιστικές καμπάνιες και τηλεοπτικά σποτ. Το μήνυμα αισιοδοξίας ενάντια στον ηλικιακό ρατσισμό μεταδίδεται. Και όλα δείχνουν ότι δυναμώνει μέρα με τη μέρα. Οι βάσεις για μια νέα προσέγγιση της ηλικίας έχουν τεθεί.
Ο γρίφος του ηλικιακού ρατσισμού
Ασταμάτητη στα 92 της, πριν από έναν χρόνο η Carmen Dell’Orefice έσπαγε κάθε ρεκόρ “εργαζόμενου μοντέλου” και έγραφε ιστορία ποζάροντας σε ένα γοητευτικό ditorial μόδας που είχε την υπογραφή του εξίσου αειθαλούς Αμερικανού φωτογράφου Albert Watson. Η συγκλονιστική καριέρα της περιζήτητης γκριζομάλλας 60χρονης Kristen McMenamy δεν έχει τελειωμό.
Η συμμετοχή της Dame Maggie Smith σε καταχώρηση του οίκου πολυτελείας Loewe λίγο πριν από τον θάνατό της θα μείνει αξέχαστη για χρόνια και η νέα χειμερινή καμπάνια Saint Laurent με μούσα την 79χρονη Charlotte Rampling κάνει πάταγο. Αν και προβάλλουν με τον καλύτερο τρόπο το κίνημα του age pride, οι αυξανόμενες λαμπερές εξαιρέσεις δεν είναι τίποτα περισσότερο από εντυπωσιακά πυροτεχνήματα. Δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι ο ηλικιακός ρατσισμός δεν εξαλείφεται με περιστασιακά statements. Θα συμφωνήσουμε μαζί τους!
Κεντρική φωτογραφία, Benthany Nagy / Gloria Magazine.
Το άρθρο της Λένας Παπαχριστοφίλου με τίτλο “Age Pride” δημοσιεύεται στο BEAUTÉ Οκτωβρίου-Νοεμβρίου 2024.