Το colour marketing είναι στην ζωή μας. Δεν είναι τυχαίο που κάθε σεζόν -και κυρίως μετά από κάθε εβδομάδα μόδας- προκύπτει ένα νέο, τέλειο, εκπληκτικό never-done-before χρώμα που στιγματίζει επωνυμίες και χρονικές περιόδους. Το motto είναι να “βάλουμε λίγο χρώμα στην ζωή μας”. Άρα γιατί μας κάνει εντύπωση όταν βλέπουμε να ξεπετάγονται καινούργιες χρωματικές παλέτες κάθε εξάμηνο;
Χρώματα που… κινούν τις βιομηχανίες
Η ψυχολογία του χρώματος και η χρήση του για να πουληθεί κάτι περισσότερο και αποτελεσματικότερα δεν είναι κάτι καινούργιο. Διαφημιστές, ήδη από την δεκαετία του ΄80, είχαν ξεκινήσει να χρησιμοποιούν το colour marketing καθώς το χρώμα αναδείκνυε το διαφημιζόμενο προϊόν. Τα αγόρια φοράνε γαλάζιο, τα κορίτσια ροζ απαλό και οι γυναίκες κόκκινο. Χρώματα που εδραιώθηκαν στην αγορά για να εκφράσουν θηλυκότητα ή αγνότητα, αλλά κυρίως για να κατηγοριοποιήσουν τον καταναλωτή σε target groups και να τον ωθήσουν να αγοράσει περισσότερο. Και παρόλο που αυτές οι δυτικές στερεοτυπικές χρήσεις του χρώματος έχουν εν μέρει ξεπεραστεί, το colour marketing εξακολουθεί να κυριεύει σχεδόν σε όλες τις βιομηχανίες, και φυσικά και στην μόδα!
Ιconic, διαχρονικά χρώματα
Καθιερωμένα, και σίγουρα iconic χρώματα, όπως Tiffany Blue και το Hermès Orange παραμένουν διαχρονικά και χαρακτηρίζουν τις επωνυμίες μέχρι και σήμερα. Δεν είναι παράλογο ένας οίκος ή μία εταιρία να διαλέγουν ένα χρώμα που να τα χαρακτηρίζει. Το πρόβλημα το συναντάμε στις τάσεις, όταν δηλαδή επιλέγεται από τα creative teams τους ένα χαρακτηριστικό χρώμα κάθε σεζόν για να ξεχωρίσουν τα κομμάτια τους. Ένα χρώμα που γρήγορα διαφημίζεται ως το νέο thing, ποστάρεται, μεταφέρεται και υιοθετείται από την βιομηχανία fast fashion ένδυσης και πολύ γρήγορα γίνεται βαρετό και παλιό.
Τάσεις, χρώματα και χρήμα
Είναι fun και δημιουργικό να βλέπεις ένα runway show γεμάτο χρώμα. Όμως νομίζω καταλαβαίνεις γρήγορα ότι πρόκειται για Colour marketing strategy όταν βλέπεις ένα κτίριο καλυμμένο με το Valentino Hot Pink ή αλλιώς “Pink PP” της FW 22 συλλογής ή τα πράσινα dupes, αντιγραφή του οίκου Bottega Veneta σε όλα τα fast fashion καταστήματα. Οι τάσεις αυτές δημιουργούνται και χρησιμοποιούνται ακριβώς για να ξεπεραστούν με στόχο να αγοράζουμε όλο και περισσότερο. Όλα αυτά ενώ οι λάτρεις των ρούχων προσπαθούν να μείνουν συντονισμένοι με το επόμενο χρώμα in line.
Διαχρονικότητα VS Trends
Δεν είναι απαραίτητο να μείνουμε σε basic χρώματα ή να μην εντάσσουμε πολύχρωμα κομμάτια στην γκαρνταρόμπα μας. Παρόλο που η διαχρονικότητα θα παραμείνει relevant για δεκαετίες, δεν θα πρέπει να είναι μόνο αυτός ο στόχος. Η γνησιότητα του στυλ και η κριτική σκέψη βοηθάει στο “χτίσιμο” μιας αντιπροσωπευτικνής τουλάπας. Εστίασε στην εύρεση διαχρονικών κομματιών που φωνάζουν “εγώ” και μη αφοσιώνεσαι στις τάσεις.
Aυτή είναι μια σκληρή αλήθεια που πρέπει να αποδεχτούμε, όσο εύκολο και αν είναι να αρκούμαστε στο να ακολουθούμε trends. Ο δημοσιογράφος μόδας και συγγραφέας του βιβλίου “The World Is On Fire But We’re Still Buying Shoes” Alec Leach, έχει αναφέρει κάτι χαρακτηριστικό. “Ξόδεψε την ζωή σου να ακολουθείς την μάζα και θα νιώθεις πάντα στην απ’ έξω.” Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα trends εξαφανίζονται κάποια στιγμή, τα ρούχα όμως όχι. Μην επηρεάζεσαι από το πιο hot χρώμα της σεζόν. Φόρα τα πιο πολύχρωμα outfits που αγαπάς και εκφράσου, αφού τίποτα δεν είναι άσπρο ή μαύρο.
Kεντρική φωτογραφία Hermès.
Κείμενο από την Εύα Συμεωνίδου.