Οι πρόσφατες συλλογές των οίκων μόδας μας έδωσαν τροφή για σκέψη. Πέρα από την ανάλυση των τάσεων, της έμπνευσης και των τεχνικών χαρακτηριστικών υπάρχει κάτι πολύ μεγαλύτερο. Ένας κοινός τόπος. Οι αναφορές στο Μαρόκο και η επιστροφή στην πολιτισμική κληρονομιά των λαών της Μεσογείου ήταν εμφανείς σε αρκετές κολεξιόν σηματοδοτώντας μια στροφή της μόδας.
Η Μεσόγειος αποτελεί κοιτίδα του πολιτισμού που εδώ και χιλιάδες χρόνια έχει ενώσει λαούς, γλώσσες και θρησκείες. Αυτό το μοναδικό κράμα έδωσε στους σχεδιαστές την έμπνευση να αγκαλιάσουν το Μαρόκο και τον κοσμοπολίτικο αέρα του ενσωματώνοντας στοιχεία από την ενδυματολογική του ταυτότητα στις δημιουργίες τους.



Ραντεβού στην Καζαμπλάνκα
Ο οίκος Joseph μας ταξίδεψε στην πατρίδα του ιδρυτή του Joseph Ettedgui, την Καζαμπλάνκα. Η συλλογή Άνοιξη 2026 του Joseph, υπό τη δημιουργική διεύθυνση του Mario Arena, αντλεί έντονες επιρροές από το Μαρόκο. Τα ζεστά, γήινα χρώματα, όπως η τερακότα, το πράσινο και το βαθύ κόκκινο του ρουμπινιού, παραπέμπουν στις αποχρώσεις της ερήμου και των περίτεχνων ψηφιδωτών, ενώ οι υφές των υφασμάτων θυμίζουν τα πολύτιμα υφαντά και τις χειροποίητες επιφάνειες της βορειοαφρικανικής τέχνης. Οι σιλουέτες παραμένουν αυστηρά ευρωπαϊκές αλλά με υπαινιγμούς που θυμίζουν καφτάνια ερμηνευμένες όμως με τη μινιμαλιστική φινέτσα που χαρακτηρίζει τον οίκο Joseph.



Το εμβληματικό όραμα του Artsi Ifrach για το Maison ARTC
Σχεδιαστής-φαινόμενο από το Μαρόκο και ιδρυτής του οίκου Υψηλής Ραπτικής Maison ARTC, ο Artsi Ifrach παίζει κομβικό ρόλο στην παγκόσμια ανάδειξη της εξελιγμένης Μαροκινής αισθητικής. Η ευρωπαϊκή πρεμιέρα του ανατρεπτικού οίκου μόδας που έγινε πριν λίγους μήνες στο Λονδίνο με ένα show βασισμένο σε ένα μείγμα παλαιωμένων υφασμάτων, παραδοσιακών μοτίβων και συμβολικών λεπτομερειών όπως καπέλα φεζ με τη λέξη “Marrakech” και κεντημένα καφτάνια, ήταν αρκετή για να στρέψει το βλέμμα της μόδας στο πολιτισμικό πλούτο της γενέτειρας του ταλαντούχου Artsi Ifrach. Μέσα από τις δημιουργίες του, ο σχεδιαστής αφηγείται ιστορίες μνήμης, ριζών και επιστροφής. Η συναισθηματική φόρτιση του Ifrach έδωσε στις δημιουργίες του ένα ονειρικό σουρεαλιστικό πρόσημο που ακροβατούσε ανάμεσα στη φαντασία και τον βορειοαφρικανικό ρεαλισμό.



Giambattista Valli με αέρα Μαρακές
O Giambattista Valli στη συλλογή Resort 2026 προσέγγισε τη μαροκινή πολιτισμική παρακαταθήκη μέσα από ένα σχεδιαστικό πρίσμα που αποφεύγει κάθε φολκλορική αναπαράσταση. Αντλώντας έμπνευση από τα πολύχρωμα τοπία του Μαρακές, την αρχιτεκτονική και τις πολύπλοκες παραστάσεις λουλουδιών των χειροποίητων χαλιών και μεταξωτών υφασμάτων, ο Valli παρουσίασε μια συλλογή που ισορροπεί ανάμεσα στην εξωτική φαντασία και τη γαλλική υψηλή ραπτική Η χρωματική παλέτα σε αποχρώσεις του σαφράν, του ροδί, του φιστικί και του καφέ αποπνέει μυστήριο και πολυτέλεια. Οι λεπτομέρειες εμπνέονται από τη μαροκινή διακοσμητική τέχνη, από κεντήματα που παραπέμπουν σε αραβουργήματα μέχρι ένθετα μοτίβα της παραδοσιακής τέχνης. Μια πολυεπίπεδη σπουδή πάνω στο πώς η πολιτισμική μνήμη μπορεί να ενσωματωθεί οργανικά στη σύγχρονη μόδα με σεμνότητα και δημιουργική συνέπεια.



Από την Προβηγκία στο Μαρόκο
Η τελευταία συλλογή του Jacquemus με τον τίτλο “Le Paysan” μπορεί να ξεκίνησε από τη γαλλική επαρχία στην εξέλιξή της όμως μοιάζει να κατέληξε στο Μαρόκο. Οι γραμμές των ρούχων και τα φέσια που φορούσαν τα μοντέλα ήταν μια ξεκάθαρη εικόνα από την Ανατολή. Ίσως ο γνωστός σχεδιαστής παρασυρόμενος από το κάλεσμα της δημιουργικότητας διέσχισε υποσυνείδητα τη Μεσόγειο και αφέθηκε στη γοητεία του Μαρόκου.


Γοητεία Armani και μαροκινό μυστήριο
Η συλλογή ανδρικών ρούχων Emporio Armani SS 26 άντλησε έντονη έμπνευση από τη μαγευτική αισθητική του Μαρόκου. Η επιρροή της μαροκινής κουλτούρας ήταν εμφανής στα γεωμετρικά μοτίβα καθώς και στη χρωματική παλέτα που θύμιζε την άμμο της Σαχάρας, τις αποχρώσεις της ώχρας, της τερακότας και του μπλε. Οι γραμμές έμοιαζαν με παραδοσιακές φορεσιές και καφτάνια, προσφέροντας αίσθηση ελευθερίας και μια σύνδεση με το παρελθόν. Αξεσουάρ όπως υφαντές τσάντες, φυλαχτά και τουρμπάνια ενίσχυσαν το στοιχείο της πολιτισμικής αναφοράς, ενώ τα παπούτσια –slip-on σανδάλια ή μαλακές σουέτ μπότες– ολοκλήρωναν το νομαδικό ύφος. Η συλλογή ήταν μια εμπειρία γεμάτη σεβασμό που μετέφρασε την πλούσια οπτική γλώσσα του Μαρόκου σε έναν μοντέρνο και διεθνή ενδυματολογικό λόγο.
Κείμενο Πηνελόπη Παπανικολάου