Ένας από τους μεγαλύτερους πρωταγωνιστές της σεζόν και η μακραίωνη ιστορία του
Ανάμεσα στο Μιλάνο και το Παρίσι, τις δύο μεγαλουπόλεις της μόδας, υπήρχε πάντοτε μια σχετική αντιπαλότητα, που έχει ξεκινήσει αιώνες πριν. Το βελούδο συγκεκριμένα όμως, σαν αγαπητό ύφασμα της αυλής, είχε ως αδιαμφισβήτητη πηγή προέλευσης την ιταλική πόλη ήδη από τον 15ο αιώνα. Παρά το βάρος του και τις όποιες δυσκολίες επεξεργασίας, στεκόταν ψηλά στην προτίμηση των αριστοκρατών, λόγω των πολυτελών εναλλαγών του χρώματος που δημιουργούσε το φως ήταν έπεφτε επάνω του. Βέβαια ο λόγος της δημοφιλίας του ήταν και καθαρά πρακτικός. Το βελούδο είναι ένα ύφασμα που τρίβεται εύκολα, ειδικά στα μακριά ενδύματα, και αυτό σήμαινε ότι αυτός που το φορούσε είτε μπορούσε εύκολα να το αντικαταστήσει, είτε δεν μετακινούταν πολύ, δηλαδή δεν εργαζόταν καθημερινά σε κάτι χειρωνακτικό. Έτσι λειτουργούσε και σαν σύμβολο κοινωνικής θέσης.
Σε αντίθεση με την σύγχρονη εποχή, όπου το βελούδο θεωρείται ως κάτι το εξεζητημένο, στα τέλη του 15ου αιώνα στο Μιλάνο υπήρχε περίπου 15.000 υφαντές μεταξιού και η πόλη κατείχε ένα είδος μονοπωλίου στην παρασκευή του. Μόλις τον 17ο αιώνα επιχείρησε η Γαλλία για πρώτη φορά να σπάσει το μονοπώλιο αυτό και να αναπτύξει δικές της μεθόδου ύφανσης, μια που αντίστοιχες ανάγκες είχε αναπτύξει και η γαλλική αυλή.
Σήμερα το βελούδο έγινε και πάλι must-have στις πασαρέλες των δύο πόλεων. Στον οίκο Valentino μπορεί κανείς να δει κίτρινα φορέματα με λαιμό, στον οίκο Lanvin είδαμε φορέματα σε αναγεννησιακό ρυθμό με ενθέσεις βελούδου σε καίρια σημεία, ωστόσο το πιο ενδιαφέρον βελούδινο προϊόν της εποχής είναι άλλο.
Τα βελούδινα παπούτσια που παρουσίασε ο Erdem σε μορφή μπότας με μπλε απλικαρισμένους φιόγκους, τα μποτάκια του Haider Ackermann με τακούνι στιλέτο, είναι κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα. Βέβαια και εδώ το παρελθόν και το παρόν συμφωνούν ότι παπούτσια όπως αυτά δεν προβλέπονται για τους δρόμους της πόλης, είναι μάλλον κατάλληλα για περπάτημα λίγων μόνο μέτρων σε μαρμάρινα πατώματα. Γιατί, λοιπόν, να τα προτιμήσει κανείς σήμερα;
Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα μπορεί να δώσει η επιλογή της Gigi Hadid και της Taylor Swift που εμφανίστηκαν και οι δύο με αντίστοιχα παπούτσια, η πρώτη με μποτάκια και η δεύτερη με εντυπωσιακές Overknee μπότες στην πρόσφατη επίδειξη του Tommy Hilfiger στη Νέα Υόρκη. Εντυπωσιακό το αποτέλεσμα και στις δύο, με τις λάμψεις του πολυτελούς υφάσματος να δίνουν αυτόματα έναν luxury τόνο σε όλη την εμφάνιση κάτω από τα φλας των φωτογράφων. Μάλλον, λοιπόν, από την εποχή που οι ζωγράφοι της αυλής παιδεύονταν με την αποτύπωση των υφασμάτων εξίσου πολύ, ίσως και περισσότερο από ότι για την αποτύπωση των προσώπων (μια που τα ρούχα έκριναν το status του εικονιζόμενου) μέχρι τους φακούς των paparazzi δεν έχουν αλλάξει και πολλά. Μήπως θα έπρεπε να δώσουμε και εμείς στο βελούδο μια ευκαιρία;