Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας και η εξελίξεις που διαμορφώνουν τη νέα κανονικότητα δρομολογούν απόλυτα και δυναμικά τις εξελίξεις στη βιομηχανία της μόδας. Δημιουργούν ένα διαρκώς μεταλλασσόμενο περιβάλλον γεμάτο νέες προκλήσεις και αναδυόμενες ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν. Το θέμα που απασχολεί τους πάντες αυτή την εποχή, είναι ο συνδυασμός της “παραδοσιακής” φυσικής παρουσίας των fashion brands και της δυναμικής εκπροσώπησης τους στον κόσμο του διαδικτύου. H εποχή του Phygital, είναι εδώ.
Η επιρροή της τεχνολογίας
Ένα νέο δεδομένο είναι η μεγάλη στροφή του ενδιαφέροντος στην δημιουργία των digital καναλιών επικοινωνίας. Κανάλια μέσα από τα οποία, μεγάλα και μικρότερα brands, επιδιώκουν να έρθουν σε άμεση επαφή με τους καταναλωτές τους. Ο στόχος είναι διπλός. Να εκσυγχρονίσουν και προωθήσουν την εικόνα τους και βεβαίως να αυξήσουν τις πωλήσεις. Εντυπωσιακή είναι η αύξηση των online καταστημάτων καθώς και η πληρωμένη συνεργασία των brands με influencers και fashion bloggers. Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα είναι και η βαρύτητα που έχει δοθεί στις ηλεκτρονικές διαφημιστικές καμπάνιες. Πρόκειται για έναν αναπτυσσόμενο τομέα marketing και επικοινωνίας όπου επενδύονται μεγάλα οικονομικά ποσά με αντίστοιχη προσδοκία αποτελεσμάτων.
Η επιρροή του Covid-19
Η εμφάνιση της πανδημίας Covid-19 έπληξε και συνεχίζει να πλήττει την παγκόσμια αγορά και την βιομηχανία της μόδας. Επιτάχυνε τις διαδικασίες και έκανε επιτακτική και άμεση ανάγκη όλα τα παραπάνω. Έδωσε ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα στην δημιουργία των διαδικτυακών καναλιών προβολής και επικοινωνίας. Έτσι οι οίκοι μόδας, οι σχεδιαστές, τα brands και όλοι οι επιχειρηματίες του χώρου αναγκάστηκαν να θέσουν προτεραιότητά τους την διαδικτυακή τους παρουσία. Αποτελεί μονόδρομο για να μπορέσουν να κρατήσουν το κοινό και τις πωλήσεις τους.
Τα fashion weeks την εποχή της πανδημίας
Αμέσως μετά τη λήξη της καραντίνας, πάρθηκε μία πρωτόγνωρη απόφαση. Το London Fashion Week, ανακοίνωσε την πρόθεσή του να πειραματιστεί με τα νέα δεδομένα. Έτσι η μεγάλη διοργάνωση της Βρετανικής Μόδας, αυτή τη σαιζόν πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά και μόνον online με την παρουσίαση βίντεο, συνεντεύξεων και εικαστικών δρώμενων. Στόχος ήταν για να δοθεί η ευκαιρία στους σχεδιαστές να παρουσιάσουν παγκόσμια τις καινούργιες τους συλλογές. Δυστυχώς όμως η πρωτοβουλία, εισέπραξε αρνητικές κριτικές από τους ειδικούς και μη του χώρου.
Αμέσως μετά ακολούθησε το Milano Fashion Week όπου οίκοι όπωςEtro και Dolce&Cabbana παρουσίασαν τις αντρικές συλλογές του επόμενου καλοκαιριού μπροστά σε περιορισμένο αριθμό καλεσμένων. Ταυτόχρονα μοιράστηκαν live την prive εμπειρία των fashion shows με το ευρύ κοινό μέσω live-stream και χρησιμοποίησαν την δυνατότητα της ζωντανής μετάδοσης για παγκόσμια προβολή.
Την ίδια στρατηγική ακολούθησε και ο πολλά υποσχόμενος σχεδιαστής Jacquemus στήνοντας το πρώτο μετά την πανδημία Γαλλικό fashion show παρουσία κοινού στους αγρούς των περιχώρων του Παρισιού. Υποστήριξε την επιλογή του λέγοντας χαρακτηριστικά πως “δεν μπορεί με τίποτα να συγκριθεί η επιδραστικότητα ενός fashion show με την αποτύπωση μιας συλλογής μέσα από lookbooks, φιλμ και φωτογραφήσεις.” Πριν λίγες μέρες, έγινε η εντυπωσιακή παρουσίαση του fashion show για την Dior Cruise 2021 συλλογή στο Lecce της Ιταλίας που μεταδόθηκε ζωντανά μέσω live stream από το site και τα social του οίκου. Παράλληλα, brands όπως Chanel, Dior και Fendi, ανακοίνωσαν ότι επιστρέφουν στις πασαρέλες τον Σεπτέμβρη με παραδοσιακά fashion shows χωρίς να ξεκαθαρίζουν αν οι επιδείξεις μόδας θα γίνουν παρουσία κοινού.
Physical + Digital= Phygital Η νέα εποχή της μόδας
Phygital, είναι ο όρος που ακούγεται παντού. Δημιουργείται από τη συνεύρεση των λέξεων Physical+Digital, αφορά τη νέα εποχή στο marketing που “παντρεύει” την φυσική και την online παρουσία και χρησιμοποιείται ευρέως για να περιγράψει τη νέα τάση που ήρθε για να εδραιωθεί. Η επιτυχημένη “συνταγή” φαίνεται να είναι η συγχώνευση του “φυσικού” και του διαδικτυακού κόσμου. Πλέον ο ένας δεν μπορεί πια να υπάρξει χωρίς τον άλλο. Η δύναμη του ενός ενισχύει την επιδραστικότητα του άλλου. Και η έλλειψη του ενός δεν μπορεί να καλυφθεί ολοκληρωμένα και από τον άλλο. Βρισκόμαστε μπροστά σε μία νέα συνθήκη στο χώρο της μόδας που προκύπτει κατά βάση από την διαρκή εξέλιξη της τεχνολογίας. Και επιβάλλεται εξ αιτίας της παρουσίας και των επιπτώσεων του Covid19.
Κείμενο της Ζωής Ζωγοπούλου, ιδρύτριας και managing director του F_AIM agency