Παραδοσιακές τεχνικές κοσμηματοποιίας, διαμάντια, σαρνιέρες, απλές γραμμές, αστικά τοπία είναι μερικά από τα στοιχεία που αποτελούν σημείο εκκίνησης για τα φίνα κοσμήματα του Γιάννη Σεργάκη και τον σχεδιασμό τους. Εγκατεστημένος ανάμεσα στην Αθήνα και στο Παρίσι, όπου τα κοσμήματά του φιλοξενούνται στο περίφημο Le Bon Marche της Rive Gauche, ο Γιάννης Σεργάκης μιλάει στο Beauté αποκαλύπτοντας την ευρύτερη δημιουργική του φιλοσοφία.
Περί κοσμήματος
“Πριν και πάνω από όλα είμαι κοσμηματοποιός. Ήταν το μόνο που ήθελα να κάνω μεγαλώνοντας” λέει ο Γιάννης Σεργάκης μιλώντας για τη τέχνη και τη φιλοσοφία του κοσμήματος. “Το κόσμημα έχει αλλάξει φυσικά. Αλλάζει η χρήση του, η μόδα, οι συνήθειες των ανθρώπων, αυτό το παρατηρώ από μικρός. Πάντα στέκομαι στις λεπτομέρειες. Σε αυτά που οι άνθρωποι χρησιμοποιούν στο προσωπικό τους στυλ για να προσδώσουν μια πιο προσωπική πινελιά. Δεν μπορώ να ξεχωρίσω τις επιλογές που έχω κάνει στην πορεία μου μέχρι σήμερα από την προσωπική μου αφετηρία. Κάθε σχέδιο μου είναι και μια αναφορά στην “οικογενειακή” μου σχέση με τις πέτρες και το κόσμημα.”
Η έμπνευση βρίσκεται στην εμπειρία της Ελλάδας
“Το ενδιαφέρον μου για τα διαμάντια συνδέεται με τις πρώτες μου εικόνες. Γνωρίζω τις παραδοσιακές τεχνικές κατασκευής κοσμημάτων. Κουβαλώ την κληρονομιά του ελληνικού κοσμήματος. Δεν σχεδιάζω “ελληνικά”, με προφανή μοτίβα και καθαρές αναφορές. Η έμπνευση βρίσκεται στην εμπειρία της Ελλάδας και αντικατοπτρίζεται στη δουλειά μου με ένα πιο υποδόριο τρόπο.”
“Τα κοσμήματά μου δεν κραυγάζουν την ελληνικότητά τους, αλλά αυτή υπάρχει. Η δημιουργία των κοσμημάτων, η αρτιζάνα που κρύβεται στην κατασκευή τους, οι τεχνίτες, τα παραδοσιακά εργαστήρια της Αθήνας, οι μυρωδιές και οι ήχοι τους, είναι οι πρώτες μου αναμνήσεις. Με απασχολεί το θέμα της ελληνικότητας. Ειδικά επειδή περνάω αρκετό χρόνο στο Παρίσι και με ενδιαφέρει να αποκτήσω εκεί μια δημιουργική ταυτότητα. Το ότι εργάζομαι εκεί με βοηθά πολύ να θέτω στόχους.”
Σχεδιάζοντας πάνω στη σαρνιέρα
“Επιδιώκω πάντα την ανεπιτήδευτη κομψότητα. Μου αρέσει πολύ να τα βλέπω φορεμένα ως μέρος του προσωπικού στυλ. Ένα ή πολλά κοσμήματα μαζί, χωρίς να γίνεται κραυγαλέο το αποτέλεσμα. Με ενδιαφέρει κάποιος που αποκτά ένα κόσμημά μου να μπορεί να το φορέσει χωρίς να περιορίζεται. Αυτή η φιλοσοφία περικλείεται τέλεια στη συλλογή Charnières. Η σαρνιέρα είναι μια παραδοσιακή τεχνική δεσίματος που έγινε για εμένα μια αστείρευτη πηγή δημιουργίας. Σχεδιάζοντας πάνω στη σαρνιέρα, δημιούργησα ένα ολόκληρο σύμπαν που θεωρώ ότι λειτουργεί με τον τρόπο που ονειρεύομαι.”
Αθηναϊκά θραύσματα και αστικά τοπία
“Το ίδιο προσπαθώ να κάνω με ένα διαφορετικό τρόπο με την τελευταία μου συλλογή, μια νέα συλλογή που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες. Έχει τις ρίζες της στην ιστορική σημασία της Αθήνας. Δούλεψα αποκλειστικά με χρυσό, χωρίς διαμάντια, επιδιώκοντας να αιχμαλωτίσω με τη γλυπτική μορφή των σχεδίων την ενέργεια της σύγχρονης πόλης, όπου οι μέρες περνούν μέσα σε ένα παράδοξο ιστορικότητας και σύγχρονης αστικής αυθάδειας.”
“Δύσκολα μπορείς να δημιουργείς στην Αθήνα αν δεν αναπνεύσεις την πλούσια ιστορία της που τη συναντάς στις πιο απρόσμενες γωνιές της πόλης. Είσαι συνεχώς αντιμέτωπος με θραύσματα, από τα αρχαία μνημεία έως τις πολλαπλές διαστρωματώσεις του αστικού τοπίου. Για εμένα, που από το παράθυρό μου στην Αθήνα, βλέπω τον Παρθενώνα, ήταν θέμα χρόνου να κληθώ να συνομιλήσω με την αθανασία του. Αυτό κάνω στη νέα μου συλλογή.”
Η συνέντευξη για τα κοσμήματα του Γιάννη Σεργάκη στη Λένα Παπαχριστοφίλου δημοσιεύεται στο BEAUTÉ Δεκεμβρίου.