Τα “Διαταραγμένα Εδάφη” της Ρέας Παπαδοπούλου στoν Εικαστικό Κύκλο

Τα "Διαταραγμένα Εδάφη" της Ρέας Παπαδοπούλου στoν Εικαστικό Κύκλο

Οι δυνατές φωτογραφίες πάντα συγκινούν, είναι όμως χρήσιμες; Όταν προέρχονται από την Φύση και μιλούν για την καταστροφή της τότε ναι είναι απολύτως επαναστατικές και χρήσιμες. Η έκθεση με τίτλο “Disturbed Soil” της Ρέας Παπαδοπούλου στην γκαλερί Εικαστικός Κύκλος σε συνεργασία με την ΔΛgallery δείχνει την αγάπη και τον σεβασμό στην φύση που χάνεται από τις καταστροφικές ανθρώπινες παρεμβάσεις μέσα από ένα σύνολο εντυπωσιακών φωτογραφιών.

Η Παπαδοπούλου προσεγγίζει τα θέματα της με εξαντλητικό και διεισδυτικό τρόπο ερευνώντας σπιθαμή προς σπιθαμή τόσο το παρόν όσο και το παρελθόν των τόπων που φωτογραφίζει, αναζητώντας τις αιτίες της μεταμόρφωσής τους. Η βαθιά τεκμηριωμένη ματιά της σε συνδυασμό με την αριστοτεχνική χρήση χρώματος μας κοινωνεί την ουσία των προβλημάτων που την απασχολούν.

Τα "Διαταραγμένα Εδάφη" της Ρέας Παπαδοπούλου στoν Εικαστικό Κύκλο

Έδαφος: Πηγή, σπίτι & καταφύγιο

“Η οικογένειά μου μετανάστευσε στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της παιδικής μου ηλικίας. Ενώ ζούσαμε σε μια πυκνοκατοικημένη περιοχή της Αθήνας, στα όνειρα μου η ύπαιθρος ήταν ένα θαύμα ομορφιάς όπου θα μπορούσα να έχω όλη την ελευθερία να εξερευνήσω. Η Ελλάδα είναι μια μικρή χώρα που διατηρεί τεράστια ποικιλία τοπίων και οικοσυστημάτων.

Η ανθρώπινη δραστηριότητα καθώς και τα φυσικά φαινόμενα που ενισχύονται από τις δράσεις μας, καταστρέφουν το λεπτό στρώμα της επιφάνειας της γης, το έδαφος, το δέρμα της γης, που χρειάζεται χιλιάδες χρόνια για να σχηματιστεί. Η εντατική γεωργία, η καταστροφή των δασών και των υγροτόπων, τα τεράστια πλέγματα δρόμων και οι επιφανειακές εξορύξεις είναι μερικοί μόνο τρόποι της καταστροφής αυτής” αναφέρει η Ρέα Παπαδοπούλου σχετικά με την έκθεση “Disturbed Soil”.

Τα "Διαταραγμένα Εδάφη" της Ρέας Παπαδοπούλου στoν Εικαστικό Κύκλο

“Κατά τόπους το επιφανειακό έδαφος εξαφανίζεται εντελώς κάτω από την αχανή επέκταση των αστικών περιοχών ή την ακραία εκμετάλλευση της γης. Το λεπτό αυτό στρώμα εδάφους είναι η πηγή, το σπίτι και το καταφύγιο όλης της ζωής στη γη, των μικροβίων, των μυκήτων, της χλωρίδας και της πανίδας. Το χώμα είναι ζωτικής σημασίας πηγή νερού και τροφής για όλα τα ζωντανά πλάσματα και τόσο σημαντικό όσο και ο αέρας που αναπνέουμε. Το χώμα τυλίγει τα υπέροχα τοπία που εκτιμούμε, απολαμβάνουμε και θαυμάζουμε.

Τα τελευταία χρόνια περπατάω ξανά στην ύπαιθρο παρατηρώντας τώρα τις αλλαγές, τις ρωγμές και τις πληγές του ευάλωτου τοπίου. Γρήγορες αλλαγές που θα χρειαστούν εκατοντάδες χρόνια για να επανέλθουν. Μερικές φορές, η φύση καλύπτει τη καταστροφή, με ένα καταπράσινο χαλί πάνω από τα απόβλητα, μια πλημμύρα αφαιρεί γέφυρες και κτίρια χτισμένα στο δρόμο ενός ποταμού, βουνά από αφύσικα υλικά μοιάζουν πραγματικά και πεδιάδες χαραγμένες από ανθρώπους με γεωμετρική ακρίβεια εξακολουθούν να προσελκύουν τα πουλιά. Αλλά όλα αυτά είναι λίγο παραμορφωμένα, μια μικρή και περίεργη απόκλιση” προσθέτει.

Τα "Διαταραγμένα Εδάφη" της Ρέας Παπαδοπούλου στoν Εικαστικό Κύκλο

Το παζλ της ανθρώπινης παρέμβασης

Μέσα από τις ζωντανές έγχρωμες φωτογραφίες της, η Παπαδοπούλου καταγράφει τοπία σε όλη την Ελλάδα, απεικονίζοντας το πώς η ανθρώπινη παρέμβαση έχει αλλοιώσει τη φυσική ομορφιά. Οι εικόνες της Ρέας Παπαδοπούλου, συνθέτουν ένα ανησυχητικό παζλ που θέτει επείγοντα ερωτήματα σχετικά με το πού βρισκόμαστε σήμερα και την πορεία προς την οποία κατευθυνόμαστε. Η υποβάθμιση των δασών και των καλλιεργειών που προκαλούνται από τις πλημμύρες και άλλες περιβαλλοντικές καταστροφές μας προειδοποιεί για την εικόνα της ερημιάς που απειλεί να κυριαρχήσει. Τα ξερά κλαδιά των δέντρων, που μοιάζουν με σκελετωμένα χέρια, μιλούν με πίκρα για τη χαμένη τους ζωντάνια. Η επιφάνεια της γης υποφέρει, διαμαρτύρεται και βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης.

Τα "Διαταραγμένα Εδάφη" της Ρέας Παπαδοπούλου στoν Εικαστικό Κύκλο

Η δύναμη της φωτογραφίας

Με έναν καθαρά προσωπικό και σύγχρονο τρόπο, η Παπαδοπούλου αποκαλύπτει την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης εμπειρίας, αποτυπώνοντας στιγμές εκεί που η φύση είναι πολύ ευάλωτη πια και θέλει να μας ευαισθητοποιήσει. Φέρνοντας αυτήν την πραγματικότητα στο προσκήνιο, το έργο της Ρέας Παπαδοπούλου μας προκαλεί να προβληματιστούμε σχετικά με τη θέση που θα κληθούμε να πάρουμε στη διαμόρφωση του μέλλοντος μας.

Τα "Διαταραγμένα Εδάφη" της Ρέας Παπαδοπούλου στoν Εικαστικό Κύκλο

Με motto τη γνωστή φράση “αν βγάζετε φωτογραφίες, κάντε τις χρήσιμες”, τα λόγια του Ansel Adams, του διάσημου φωτογράφου που αφιέρωσε την καριέρα του στην αποτύπωση των δραματικών τοπίων της αμερικανικής Δύσης, η Παπαδοπούλου υπογραμμίζει με τον τρόπο της τη δύναμη της φωτογραφίας να εξυπηρετεί έναν σκοπό.

Ποιος ξεχνάει την επανάσταση που προκάλεσε η φωτογραφία και πόσο σημαντική ήταν η επιρροή της; Από τη Χημεία που χρειάστηκε για τη γέννηση του φιλμ μέχρι την Τέχνη. Φωτογραφίες σαν αυτές της Ρέας Παπαδοπούλου αποτελούν απόδειξη της ικανότητας της φωτογραφίας να αφυπνίζει συνειδήσεις και να φωτίζει κρίσιμα ζητήματα. Αν έχεις κουραστεί από τις φιλτραρισμένες φωτογραφίες των μέσων ενημέρωσης και ψυχαγωγίας είναι καιρός να σου αποκαλυφθεί ο αληθινός κόσμος.


Η έκθεση της Ρέας Παπαδοπούλου με τίτλο “Διαταραγμένα Εδάφη” στην γκαλερί Εικαστικός Κύκλος διαρκεί από 31.01 έως 29.03.2025.


Φωτογραφίες, Ρέα Παπαδοπούλου.

Κείμενο, Μίνα Καραγιάννη Μουσειολόγος – Επιμελήτρια / @museum.ephemera

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ