Ακολούθα το όνειρό σου. Δούλεψε σκληρά και δες πόσο μακριά μπορείς να φτάσεις. Κάνε το πάθος σου δουλειά. Η Hustle culture ή αλλιώς η κουλτούρα του τρεξίματος είναι ο νέος τρόπος ζωής για πολλούς ανθρώπους, που αφοσιώνονται στο πάθος τους, αφήνοντας πίσω τη συμβατική δουλειά των 9-5. Το hustling χαρακτηρίζεται ως ο τρόπος ζωής κάποιου που εργάζεται πολύ και ξεκουράζεται λίγο. Όταν πρωτοεμφανίστηκε ο όρος, γύρω στο 2017, είχε πιο αρνητική χροιά. Τα περισσότερα άτομα που αποκαλούσαν τον εαυτό τους hustler εργάζονταν σε πρωινές εργασίες και το τρέξιμο που αφιέρωναν στη δουλειά μετά το σχόλασμα τους έφερνε στη δυσάρεστη θέση να θυσιάσουν μεγάλο κομμάτι της προσωπικής τους ζωής, απλώς για να προλάβουν να δουλέψουν κι άλλο!
Όλα αυτά με απώτερο στόχο να ανέβουν σε υψηλότερη θέση εντός του εργασιακού τους χώρου. Δεν είναι τυχαίο που αυτό το μοτίβο εργασίας έχει ταυτιστεί με την εργασιομανία. Αλλά, πού είναι το κακό στο να δουλεύεις σκληρά με στόχο την επιτυχία; Πολλοί θα λέγανε ότι ζούμε σε μια κοινωνία όπου καλώς ή κακώς έτσι λειτουργούν τα πράγματα. Η Hustle culture είναι μέρος της σύγχρονης πραγματικότητας. Όσο περισσότερο δουλεύεις τόσο περισσότερα χρήματα βλέπεις στον τραπεζικό λογαριασμό σου στο τέλος του μήνα.
Η είσοδος σε μια νέα πραγματικότητα
Και δικαίως φυσικά. Ό,τι δίνεις παίρνεις σε αυτήν τη ζωή. Μέχρι τον ερχομό της πανδημίας. Τότε που πολλά άτομα έχασαν τη δουλειά τους ή εργάζονταν εξ’ ολοκλήρου από το σπίτι. Οι εργασιακές ώρες γίνανε μέρες και ξαφνικά έχασε τη σημασία του το κάτι παραπάνω. Οι εργαζόμενοι δεν είχαν προσωπική ή κοινωνική ζωή για να τη θυσιάσουν. Η ανταλλαγή ιδεών μέσω του διαδικτύου έγινε καθημερινότητα. Όπως άλλωστε και η στροφή του ανθρώπου στον εαυτό του μέσα από μια διαδικασία εσωτερικής αντανάκλασης.
Σε αυτήν τη σφαίρα πραγματικότητας άρχισε να αναπτύσσεται η Hustle culture. Οι περισσότεροι απασχολούσαν τον εαυτό τους με δημιουργικές δραστηριότητες, τις οποίες μοιράζονταν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Με κάθε scroll στο Tik Tok, εμφανιζόταν και κάτι διαφορετικό. Ζωγραφική, ραπτική, γλυπτική, μουσική. Μέσα από αυτά τα βίντεο του ενός λεπτού πολλοί άντλησαν έμπνευση και με τη σειρά τους άρχισαν να δοκιμάζουν τον εαυτό τους σε τέτοιου είδους ασχολίες.
Hustle culture μέσα από τα social media
Οι δημιουργοί ανάλογου ψηφιακού περιεχομένου δέχτηκαν πολλή αγάπη από τον κόσμο αλλά και ενδιαφέρον για αγορά των δημιουργιών τους. Μεγάλο μερίδιο από αυτούς έστησαν μικρές και ίσως κάπως πρόχειρες επιχειρήσεις. Άρχισαν να προωθούν τα προϊόντα τους -πλέον- από λογαριασμούς στο Instagram. Έτσι, ένα απλό βίντεο ή post στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατέληξε να επιφέρει στα άτομα αυτά τόσα χρήματα που μπόρεσαν να παραιτηθούν από τη δουλειά ή να αφήσουν τη σχολή τους και να αφιερωθούν στις δημιουργίες τους πλήρως. Έγιναν, δηλαδή, σωστοί hustlers.
Απλές αναρτήσεις που εξελίχθηκαν σε επιχειρήσεις
Το ψηφιακό αυτό περιεχόμενο απαρτίζεται από απλές συνθέσεις βίντεο με κύρια θεματική τη δημιουργία του εκάστοτε προϊόντος. Σε αυτό φαίνεται να αποτυπώνεται ο τρόπος κατασκευής, η πηγή έμπνευσης αλλά και μια παρουσίαση της λειτουργικότητας των δημιουργιών. Οι πλέον “hustlers” αξιοποιούν τη δυνατότητα αμφίδρομης επικοινωνίας με το κοινό και συζητάνε με αυτό στα σχόλια των posts τους. Δημιουργείται έτσι μια πιο αυθεντική και ανθρώπινη σχέση, που τελικά είναι και αυτό που ξεχωρίζει τη δημιουργία τους στην αγορά.
Η θεματολογία ποίκιλλε, από σχεδιασμό ρούχων και παραγωγή μουσικής, έως tutorial με οδηγίες για την κατασκευή δαχτυλιδιών. Από τις αναρτήσεις αυτές δεν έλειπε η πρόταση “DM for orders” στην περιγραφή. Ο χρόνος και ο κόπος που αφιερωνόταν στη δημιουργία του προϊόντος αλλά και στην προώθησή του ανταμείφθηκε με αγάπη από τον κόσμο και με περισσότερες πωλήσεις, οδηγώντας τα νέα αυτά άτομα στη δημιουργία της καινούριας -πλήρους απασχόλησης- εργασίας τους.
Πυρήνας είναι το πάθος
Και κάπως έτσι το Hustle culture άλλαξε χαρακτήρα. Από εκεί που τα βασικά κίνητρα ήταν το χρήμα και η προαγωγή, πλέον είναι το όνειρο και η έκφραση του εαυτού. Φυσικά ο βιοπορισμός δεν εξαφανίστηκε μαγικά από την εξίσωση. Παρ’όλα αυτά φαίνεται να σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με την καθημερινότητα, η οποία έχει πυρήνα το πάθος του καθενός. Το φαινόμενο αυτό φαίνεται να έχει μεγαλύτερη απήχηση στη νέα γενιά, μια γενιά που έχει στρέψει το ενδιαφέρον της στην αυτοδημιούργητη καριέρα της.
Hustling και προκλήσεις
Βρισκόμαστε λοιπόν στην περίοδο μετά την καραντίνα, με εμφανείς συνέπειες σχεδόν σε όλους τους τομείς. Οι hustlers που «γεννήθηκαν» τα προηγούμενα έτη έρχονται αντιμέτωποι με την πραγματικότητα. Το να κάνεις το πάθος σου δουλειά και να τρέχεις όλη μέρα γι’ αυτό είναι συνταγή προς επιτυχία, τι γίνεται όμως όταν τα social media και η αγορά έχουν κορεσθεί από εκατοντάδες micro-brands και καλλιτέχνες; Θα αποτελούν, τελικά, τα επόμενα χρόνια μια άκρως δημιουργική περίοδο ή ένα ακόμα wake-up call για τους ονειροπόλους νέους;
Η απάντηση είναι απλή: δεν έχει σημασία. Μια σημαντική διαφορά μεταξύ της παλιάς κουλτούρας hustling και της “νέας” είναι ο παράγοντας της διαφορετικότητας. Κάθε μικρή επιχείρηση ή καλλιτέχνης έχει κάτι διαφορετικό να προσφέρει και να πει. Άτομα που αφιερώνουν όλοι τους τη ζωή στο πάθος τους με βασικό κίνητρο την έκφραση του εαυτού, έχουν σίγουρα κάτι να πουν. Και θα ακουστούν. Ακόμα και αν υπάρχουν εκατοντάδες άλλες παρόμοιες δημιουργίες, η αυθεντικότητα θα είναι πάντα αυτή που θα ξεχωρίσει. Αυτή θα αγαπήσει ο κόσμος, αυτή θα διασφαλίσει στον hustler την ευκαιρία να συνεχίσει να “τρέχει” αυτό που αγαπάει.
Αφήνοντας πίσω μια συμβατική ζωή
Μπορείς, άρα, να αφήσεις πίσω σου τη συμβατική ζωή και να ζήσεις με έναν και μοναδικό σου στόχο να εκπληρώσεις τα όνειρά σου; Τι θα χάσεις αν το κάνεις αυτό και τι θα κερδίσεις; Τι θα είναι αυτό που τελικά θα σε κάνει να ξεχωρίσεις από του υπόλοιπους και θα σε οδηγήσει σε μια επιτυχημένη αυτοδημιούργητη καριέρα;
Ειλικρίνεια και διαύγεια
Για να μπορεί κανείς να αυτοαποκαλείται hustler, χρειάζεται μια βασική αρετή που σε πολλούς λείπει: ειλικρίνεια με τον ίδιο του τον εαυτό. Όσο σκληρές και αν είναι οι προσπάθειες και οι θυσίες, χρειάζονται μια δόση αλήθειας για να ευδοκιμήσουν και να αποδώσουν. Πρέπει να υπάρχει διαύγεια των κινήτρων σου. Για κάποιους είναι το χρήμα, και είναι συνήθως οι πρώτοι που εγκαταλείπουν τις προσπάθειές τους.
Όρεξη και πίστη
Φυσικά, όπως σε κάθε δουλειά, βασικό όπλο είναι η πίστη στον εαυτό αλλά και στις δυνατότητες των δημιουργιών. Σίγουρα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα εργαλείο που μπορεί να εκτοξεύσει την καριέρα, αλλά δεν παύουν και αυτά με τη σειρά τους να απαιτούν επιμονή και συνεχή ενασχόληση. Αν πρόκειται όντως για όνειρο, τότε η όρεξη, ή καλύτερα η έλλειψή της, δεν θα σταθεί εμπόδιο.
Θάρρος
Ο κορεσμός της αγοράς από προϊόντα δεν θα πρέπει να τρομάζει τους ονειροπόλους δημιουργούς. Είναι απολύτως λογικό να υπάρχουν στιγμές φόβου, ανησυχίας και αμφιβολίας. Αλλά ένας σωστός hustler της νέας γενιάς δεν πτοείται εύκολα. Αντιθέτως, μετατρέπει τη δυσκολία σε δύναμη. Και έτσι το ταξίδι προς την επιτυχία γίνεται ακόμα πιο μαγικό.
Μερικοί hustlers της εποχής
Δεν είναι τυχαίο που η πανδημία χαρακτηρίζεται από πολλούς ως ένα “δώρο” προς τον άνθρωπο, που αρκετοί νέοι εκμεταλλεύτηκαν για να κάνουν το πάθος τους, hustle!
Cristina Criaco
Η σχεδιάστρια Cristina είναι λάτρης του ρούχου. Τόσο που κατάφερε να μετατρέψει την αγάπη της στη δική της επωνυμία. Μέσω της εφαρμογής του Depop και με συνεχή προώθηση στο Instagram, πουλά τις πλεκτές δημιουργίες της σε όλο τον πλανήτη. Με έδρα το Λονδίνο, η νεαρή hustler σχεδιάζει, πλέκει και ανεβάζει εβδομαδιαία διαφορετικά κομμάτια, τα οποία γρήγορα αγοράζονται από τους περίπου 25 χιλιάδες ακολούθους της. Η αισθητική της έχει κερδίσει τις εντυπώσεις στο Instagram, με effortless φωτογραφίες που αναδεικνύουν τις casual, φρέσκες και πολύχρωμες δημιουργίες της.
Roy Michael Treur
Η νέα γενιά ενδιαφέρεται για τη μόδα και δημιουργεί ασταμάτητα. Αυτό που έκανε τον νεαρό Roy από την Ολλανδία να ξεχωρίσει είναι η πηγή έμπνευσης των σχεδίων του. Μέσα από το λογαριασμό του στο Tik Tok δήλωσε την αγάπη του για το σχέδιο μόδας, ενώ μοιράστηκε μερικά από τα εμπνευσμένα και λειτουργικά του σκίτσα. Ο κόσμος τα λάτρεψε και έτσι ξεκίνησε την επωνυμία του Roy Michael. Η αισθητική του είναι minimal, με πηγή έμπνευσης τα cargo των αστυνομικών και τα αλεξίσφαιρα γιλέκα. Το σχέδιο που τον έκανε viral στο Tik Tok είναι ένα puffer γιλέκο με seamless θήκη στην πλάτη που λειτουργεί ως backpack, σε γήινους τόνους.
Kelsey Floyd
Η Kelsey Floyd είναι και αυτή μια hustler “νέας γενιάς” και αποτυπώνει εξαιρετικά την Hustle culture. Ξεκίνησε να εξασκεί την τέχνη της κεραμικής στην αρχή του 2020. Όπως δηλώνει και η ίδια σε ένα από τα βίντεό της, η κεραμική “ξεκίνησε σαν χόμπι”. H νέα κεραμοποιός άρχισε να ανεβάζει βίντεο στο Tik Tok καταγράφοντας την πορεία της με τον καιρό. Κατάφερε να κεντρί-σει το ενδιαφέρον των χρηστών και έτσι άνοιξε το online store kelseyfloydpottery.com, όπου μπορεί να αγοράσει κανείς τις δημιουργίες της από κάθε μεριά του πλανήτη. Τα κομμάτια που δημιουργεί, αν και minimal αισθητικής, είναι ιδιαίτερα. Η Kelsey ασχολείται πλέον πλήρως με την κεραμική αλλά και τα social media, και προσφέρει στους 706 χιλιάδες ακολούθους της στο Instagram υλικό καθημερινά, κάνοντας το χόμπι της full- time δουλειά.
Σίγουρα δεν είναι απλό και σίγουρα δεν είναι εύκολο. Το να ακολουθήσεις αυτό που αγαπάς και να θυσιάσεις σημαντικό κομμάτι της ζωής σου είναι μια σκληρή απόφαση. Το γνωμικό “Βρες αυτό που αγαπάς και άστο να σε σκοτώσει” δεν είναι τυχαίο κλισέ. Είναι απλά η αλήθεια. Αν έχεις ένα όνειρο μην το χαραμίσεις σε υποθέσεις, φόβους και δειλία. Δεν υπάρχει κάτι πιο στενάχωρο από τα ανεκπλήρωτα όνειρα. Και αν φοβάσαι τον ανταγωνισμό των υπολοίπων, απλώς να θυμάσαι το τραγούδι των Abba “The Winner Takes It All”. Το όνειρό σου είναι από μόνο του μια νίκη, αρκεί να τρέξεις για χάρη του.
Kεντρική φωτογραφία Gemma Woodx / Pinterest.
Το κείμενο της Eύας Συμεωνίδου δημοσιεύεται στο ΒEAUTÉ Δεκεμβρίου.