De-influencing: Αποστροφή από την κουλτούρα της επιρροής

Την τελευταία δεκαετία, οι influencers έχουν κατακτήσει τα social media και “επηρεάζουν” άμεσα και έμμεσα την αγοραστική μας συμπεριφορά. To Tik Tok τις τελευταίες εβδομάδες, όμως, όχι μόνο κατάφερε να “απομυθοποιήσει” τις προτάσεις των αγαπητών μας influencers αλλά ανέδειξε την τάση της αντι-επιρροής, ή καλύτερα το trend του de-influencing. Εκ πρώτης όψεως είναι ένα φαινόμενο έτοιμο να ρίξει τον υπερκαταναλωτισμό. Είναι όμως όσο αποτελεσματικό όσο νομίζουμε, ή μήπως ένα ακόμα marketing trick;

De-influencing: Αποστροφή από την κουλτούρα της επιρροής
Amelie Stanescu

Μικροτάσεις και υπερκαταναλωτισμός

Ο εξαναγκασμός να αγοράσεις πράγματα δεν είναι κάτι το πρωτοφανές. Και είναι σπάνια πράγματα που χρειαζόμαστε, θέλουμε πραγματικά ή μπορούμε να αντέξουμε οικονομικά. Αγοράζοντας αυτά τα προϊόντα που νομίζουμε ότι θα μας κάνουν καλύτερους, ομορφότερους και τελικά πιο ευτυχισμένους, οδηγούμαστε σε ένα αέναο κυνήγι για μια μικρή δόση “ντοπαμίνης”. To αποτέλεσμα είναι ότι δεν μένουμε ποτέ ευχαριστημένοι.

Το Tik Tok μάλιστα “ταΐζει” αυτή την όρεξη για κυνήγι αφού αναδεικνύει μικρο-τάσεις ή αλλιώς micro-trends, ειδικά στην μόδα και την ομορφιά. Tάσεις που διαρκούν για μια βδομάδα το πολύ. Στην πορεία, εξαντλούνται τα τραπεζικά μας υπόλοιπα και όπως ήδη γνωρίζουμε πολύ καλά, προκαλείται ανείπωτη ζημιά στον πλανήτη.

De-influencing: Αποστροφή από την κουλτούρα της επιρροής
Amelie Stanescu

Τo de-influencing είναι η νέα τάση επιρροής

Η τάση de-influencing σαρώνει αυτή τη στιγμή στην εφαρμογή του Tik Tok, με το hashtag #deinfluencing να έχει επί του παρόντος 348,7 εκατομμύρια προβολές. Σε σχετικ βίντεο πρωταγωνιστούν είτε κανονικοί καταναλωτές είτε influencers. Κατά την διάρκεια των 3 λεπτών βίντεο, αναφέρουν προϊόντα που έχουν γίνει viral στην εφαρμογή – όπως το Dyson Air Wrap, το Charlotte Tilbury Flawless Filter ή τα Ugg Minis – και συνοδεύονται όλα με ένα απλό μήνυμα: Δεν το χρειάζεστε. Με αυτόν το τρόπο καταφέρνουν να επηρεάσουν το αγοραστικό κοινό στο να μην αγοράζει ακριβά προϊόντα που κατά την άποψη τους δεν λειτουργούν τόσο καλά. Το feedback στα σχόλια των βίντεο δεν μπορεί παρά να είναι θετικό.

Αυτή δεν είναι η πρώτη προσπάθεια απομυθοποίησης των influencers και του υλικού τους. Ο Biz Sherbert, Culture Editor στο “The Digital Fairy” μιλώντας για την αποστροφή από την κουλτούρα της υπερκατανάλωσης, ισχυρίζεται ότι “έχει εξελιχθεί ώστε να ευθυγραμμίζεται περισσότερο με την επίγνωση του ρόλου που παίζουν οι influencers στη διαμόρφωση ταυτότητας γύρω από το πώς φαινόμαστε και τι έχουμε. Οι άνθρωποι συνειδητοποιούν περισσότερο την εγγενή σχέση των επιρροών με τον καταναλωτισμό”.

Το παράδοξο του de-influencing

Στο πυρήνα του, η τάση της αντί-επιρροής έχει καλές προθέσεις. Υπάρχει παρόλα αυτά και ένα παράδοξο σε αυτή την νέα φαινομενικά ωφέλιμη τάση. Η τάση “αντί- επιρροής” φαίνεται τώρα πολύ πιο επικεντρωμένη στην ανακατεύθυνση των ανθρώπων σε “καλύτερα” είδη ή φθηνότερες επιλογές. Επομένως,  εξακολουθεί να “επηρεάζει” τους ανθρώπους να αγοράζουν προϊόντα.

Για τους δημιουργούς περιεχομένου, έχει γίνει ένας τρόπος να εκμεταλλεύονται το άγχος της οικονομικής ανασφάλειας. Οι θεατές των βίντεο κάτω από αυτό το hashtag, ακολουθούν τις προτάσεις των content creators και συνεχίζουν να ξοδεύουν τα χρήματα τους σε μια εποχή όπου ο πληθωρισμός εκτινάσσεται. Όπως έχουν ήδη αναφερθεί ορισμένοι, από τη στιγμή που οι άνθρωποι έχουν αγοράσει πολλά προϊόντα με την ελπίδα να βρουν τον τέλειο αντικαταστάτη, θα μπορούσαν να είχαν αγοράσει το πιο ακριβό μια και καλή.

De-influencing: Αποστροφή από την κουλτούρα της επιρροής
Amelie Stanescu

Αλλάζοντας συνήθειες

Εαν η επιρροή και η κατανάλωση συμβαδίζουν, μπορεί να υπάρξει  μια ολική στροφή στη βιώσιμη επιρροή; Η απάντηση στο ερώτημα είναι θετική. Φυσικά και μπορούν οι influencers να είναι πιο συνετοί στο τι προωθούν. Αλλά και οι καταναλωτές από την άλλη μεριά οφείλουμε να συγκρατούμε και τον εαυτό μας από τις υπερβολικές αγορές. Θα πρέπει να θωρακίσουμε την καταναλωτική μας συνείδηση από την πληθώρα διαφημιστικών μηνυμάτων στα social media.


Κεντρική φωτογραφία Amelie Stanescu.

Κείμενο, Εύα Συμεωνίδου.

@respeccte

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ