Blanc: Τα “πειραγμένα” καπέλα της Κωνσταντινιάς

BLANC HATS, ss22

Αναγνωρίσιμα με τη πρώτη ματιά, τα άψογα κατασκευασμένα χειροποίητα καπέλα Blanc είναι ένα success story που ταξιδεύει την ελληνική δημιουργικότητα από το Τόκιο και το Χονγκ Κονγκ έως το Σίδνεϋ και το Μπορντό. Δημιουργός του brand, η Κωνσταντινιά Βαφειάδου δεν ξεκίνησε τη καριέρα της σχεδιάζοντας καπέλα. Απόφοιτος της σχολής Καλών Τεχνών, επέκτεινε τους δημιουργικούς ορίζοντές της σπουδάζοντας θεατρικό κοστούμι στο London College of Fashion. Πριν ιδρύσει το Blanc, η Κωσταντινιά εργάστηκε ως ενδυματολόγος σε παραστάσεις. Παράλληλα παρουσίασε τις προσωπικές της performances σε διοργανώσεις και φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Blanc: Τα "πειραγμένα" καπέλα της Κωνσταντινιάς
BLANC, ss22.

Μια “τυχαία” εκκίνηση

“Ξεκίνησα τα καπέλα το 2013 κάπως τυχαία, όταν βρέθηκα να μεταποιώ ένα καπέλο για τις ανάγκες μιας παράστασης. Εκεί, λοιπόν, διερωτήθηκα για το πώς κατασκευάζεται εξ αρχής ένα καπέλο» λέει η Κωνσταντινιά μιλώντας στο Beaute. “Άρχισα να το ψάχνω. Αγόρασα τα πρώτα μου καλούπια. Και κάπως έτσι μετά από αρκετό πειραματισμό βρέθηκα να εμβαθύνω στην τέχνη του καπέλου και στην πιλοποιία. Πάντα ήθελα οι ιδέες μου να υλοποιούνται με τα χέρια.

Το Blanc αναδύθηκε οργανικά μέσα από πειραματισμούς και καλλιτεχνικές αναζητήσεις. Δεν υπήρξε πότε ξεκάθαρο πλάνο να δημιουργηθεί ένα ακόμη fashion brand αλλά περισσότερο αποτέλεσε μια απόρροια του ενδιαφέροντος μου για το καπέλο ως τρισδιάστατο αντικείμενο, ως γλυπτό και της σχέσης που αυτό μπορεί να αναπτύξει με το ανθρώπινο σώμα. Αυτό στην ουσία ήταν και το πεδίο έρευνας μου ως εικαστικός-ενδυματολόγος.

Το brand ξεκίνησε ως εμπορική επιχείρηση το 2014 και η ονομασία προήλθε από τη λέξη Blank που στα αγγλικά σημαίνει το κενό. Η ενασχόληση με το καπέλο ήρθε μάλλον να συμπληρώσει και να γεμίσει με νόημα αυτό το κενό στη ζωή μου.”

Blanc: Τα "πειραγμένα" καπέλα της Κωνσταντινιάς
BLANC, ss22.

Παραδοσιακές τεχνικές, πειραματική αντίληψη

“Ξεκινώντας τη σπουδή πάνω στην τέχνη του καπέλου, βασίστηκα σε παραδοσιακές τεχνικές και σε παραδοσιακές πρώτες ύλες. Ήταν μια προσπάθεια σύνδεσης με την αρχή και την ιστορία αυτής της χειροποίητης τέχνης, που μοιάζει να εξαφανίζεται. Με βασικές αρχές τη βιωσιμότητα και την κοινωνική ευθύνη φροντίζω πάντα να προμηθεύομαι πρώτες ύλες που παράγονται κάτω από νόμιμες και ηθικές διαδικασίες. Συνεργάζομαι με μικρά παραδοσιακά εργαστήρια και είμαι σε συνεχή αναζήτηση νέων υλικών  φιλικών για το περιβάλλον και τον άνθρωπο.”

“Αποδομώ συνεχώς κλασικές φόρμες για να δημιουργήσω κάτι καινούργιο”

“Φλερτάροντας με τη έννοια του ωραίου αλλά και τα όρια του άσχημου, η καλλιτεχνική διαδικασία πίσω από το brand ακροβατεί συνεχώς ανάμεσα στα δύο. Στόχος, να βρω την ισορροπία σε ένα νέο αντικείμενο που γεννιέται κάθε φορά και φέρει τη δική του μοναδική αισθητική αξία. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στα σχήματα, στις υφές και στο χρώμα, αποδομώ συνεχώς κλασικές φόρμες για να δημιουργήσω κάτι καινούργιο, κάτι που δεν υπήρχε πριν.

Η διαδικασία παραγωγής μια καινούριας συλλογής δεν περιέχει σχεδιασμό, δηλαδή σκίτσα των καπέλων. Επιλέγονται τα υλικά, οι υφές, τα χρώματα και αφού όλα συγκεντρωθούν, ξεκινάει η δημιουργική διαδικασία του making, που αυθόρμητα και οργανικά καταλήγει σε μια σύνθεση. Μέσω της αφαίρεσης θα καταλήξει σε ένα αποτέλεσμα και θα δομήσει την εκάστοτε συλλογή.”

Blanc: Τα "πειραγμένα" καπέλα της Κωνσταντινιάς

Συνεργασίες & παράλληλα projects

“Το Blanc έχει καταλάβει το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου και της καρδιάς μου. Δεν υπάρχει, πλέον ο χρόνος για ενασχόληση σε παράλληλα πρότζεκτ. Το μόνο που έχω κρατήσει και με πολύ αγάπη συνεχίζω και λόγω μητρότητας, είναι ένα μουσικοχορευτικό διαδραστικό performance σε συντονισμό και ιδέα της  Σάνιας Στριμπάκου, που απευθύνεται σε οικογένειες με βρέφη και μικρά παιδιά. Έχω την επιμέλεια στα σκηνικά και στα κοστούμια. Φέτος έτρεξε στο Μέγαρο Μουσικής ως μέρος του εκπαιδευτικού του προγράμματος, ενώ θα συνεχίσει και του χρόνου για λίγες παραστάσεις.

Ένα άλλο πρότζεκτ που είχα τη χαρά και την τιμή να συμμετάσχω ήταν η συνεργασία με το Γιώργο Ελευθεριάδη, στα πλαίσια του εορτασμού των 30 χρόνων δημιουργίας του. Σχεδιάσαμε μαζί ένα καπέλο, που αποτελεί μέρος της τελευταίας του συλλογής.

Όσο για τη νέα συλλογή Oasis μυρίζει ελληνικό καλοκαίρι. Για πρώτη φορά συνειδητοποίησα πόσο ξεκάθαρα κ άμεσα συνδεδεμένες είναι οι δημιουργίες μου και η έμπνευση μου με το ελληνικό καλοκαιρινό τοπίο. Το άγονο, ανέμελο, χρυσό καλοκαίρι που τόσο πολύ και τόσο βαθιά υπάρχει μέσα μας και διαμορφώνει την κουλτούρα μας.”

Φωτογραφίες: Ria Mort.

Η συνέντευξη της Κωνσταντινιάς Βαφειάδου στη Λένα Παπαχριστοφίλου, δημοσιεύεται στο BEAUTÉ Ιουνίου/Ιουλίου.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ