Από άσημοι έφηβοι, διάσημοι σχεδιαστές: τρία success stories που δείχνουν το μέλλον
Όταν η 19χρονη πια Tavy Gevinson έκανε την δική της επανάσταση παρουσιάζοντας μας ένα νέο μοντέλο blogger-επιχειρηματία που έκανε καριέρα από το εφηβικό του δωμάτιο, δεν φανταζόταν ίσως ότι όλο θα έφερνε στο προσκήνιο μία ακόμη γενικότερη κοινωνική τάση. Η δημιουργία και η επιχειρηματικότητα στην Αμερική σήμερα δεν ξεκινά με ένα μικρό start-up στο κολέγιο όπως πριν από πέντε-δέκα χρόνια. Το 2016 πλέον βρίσκει τους νέους designers, καλλιτέχνες και επινοητές επιτυχημένων ιδεών ακόμη πιο πίσω, συγκεκριμένα στα σχολικά θρανία.
Η Isabella Rose Taylor, για παράδειγμα, είναι αναμφίβολα επαγγελματίας. Στην ιστοσελίδα του ομώνυμου brand της μπορεί να βρει κανείς τρεις συλλογές για να χαζέψει, ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, και άρθρα με τις δημιουργίες της να φιγουράρουν στα μεγαλύτερα γυναικεία περιοδικά. “Σήμα κατατεθέν μου είναι η εισαγωγή του graphic design στα ρούχα. Ενδιαφέρουν πάντα για την τέχνη. Παλιά ζωγράφιζα με λαδομπογιές, αλλά μετά στα οκτώ ανακάλυψα το ράψιμο”. Γιατί η Isabella Rose Taylor είναι 15 χρονών. Και μέλος της Mensa, βέβαια.
Τα “εργαζόμενα παιδιά” της μόδας δεν είναι λίγα. Η Rihanna προτιμά συχνά τις δημιουργίες των 20χρονων δίδυμων Betts και Chet De Hart που ίδρυσαν στα 13 τους την σειρά streetwearlabel Lucid FC και πλέον θεωρούνται έτοιμες να ανταγωνιστούν τις αδερφές Όλσεν σύμφωνα με τους New York Times. Ο Justin Bieber έβαλε και αυτός το χεράκι του σαν αλλοτινό παιδί-θαύμα στην επιτυχία των δύο κοριτσιών από την Πολωνία και το label τους Local Heros όταν φόρεσε το μπλουζάκι τους με το τύπωμα “Doing Real Stuff Sucks”. Φαίνεται πώς όχι και πάρα πολύ;
Η νεολαία φτιάχνει η ίδια τη μόδα της – και την κουλτούρα της
Μαζί με τα είδωλα του στιλ και της μουσικής της, μέσα από την ανοιχτή σε όλους σκηνή των social media, του blog, του Instagram, του YouTube. Το ίδιο ισχύει και για την 20χρονη Anna K. από την Ουκρανία που ξεκίνησε το μόντελινγκ στα 14, λάνσαρε την πρώτη της συλλογή στα 16 και σήμερα, τέσσερα χρόνια αργότερα παρουσίασε μια πρώτη φορά τη δουλειά της στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης και άλλαξε το όνομά της από Kolomoets σε Karenina. Και γιατί να της λείπει η λογοτεχνική διάθεση όταν τα ρούχα της πωλούνται πλέον σε 40 καταστήματα σε 25 χώρες, μεταξύ αυτών και η παρισινή Colette.
Από το Σίδνεϊ στο Μιλάνο με ένα τεράστιο όνειρο
Παραμύθια εφηβικά όμως η μόδα έχει πολλά να μας διηγηθεί. Τρία χρόνια πριν, όταν ο τότε 17χρονος Ιταλός σχεδιαστής παπουτσιών Nicolò Giannico Beretta αποφάσισε να ιδρύσει το Giannico οι γονείς του αντί για σπουδές στο Saint Martins του έδωσαν το κεφάλαιο εκκίνησης για να ξεκινήσει το label του. Φαίνεται ότι το deal βγήκε σε καλό όταν το Forbes το ανακήρυξε ένα από τα δέκα Start-ups, που μας δίνουν έναν νέο ορισμό της ιταλικής μόδας. Η Lady Gaga κάνει το δικό της support της γόβας Warhol. Αυτό δεν σημαίνει ότι η βιομηχανία εμπιστεύτηκε αμέσως τον φιλόδοξο νεαρό. Χρειάστηκε, όπως έχει δηλώσει να γράψει περισσότερες από 100 επιστολές μέχρι να γίνει δεκτή η παραγγελία του σε κάποιο εργοστάσιο, και όταν επιτέλους ήταν έτοιμη αναγκάστηκε να την πάρει υπό μάλης και να γυρίσει τις μπουτίκ του Μιλάνου μία προς μία. Βέβαια λίγα χρόνια αργότερα τα σχέδιά του πωλούνται έναντι 600 ευρώ το ζευγάρι σε περισσότερα από 100 καταστήματα (όσα και οι επιστολές) και έχει 15 υπαλλήλους, οι οποίοι εργάζονται για τον ίδιο και για την εταιρεία Massimo Bonini που αναλαμβάνει τα αξεσουάρ των Versace και Karl Lagerfeld. Φαίνεται όμως ότι η δυσκολία ήταν σύντομη, ενώ η ανταμοιβή προβλέπεται μακροχρόνια, και το ακόμη καλύτερο είναι ότι τα νεαρά ταλέντα δεν διστάζουν να προσεγγίσουν το ένα το άλλο. Ο Beretta και η Anna K. παρουσιάζουν φέτος την πρώτη τους κοινή συλλογή παπουτσιών γεμάτη αστέρια, ρακέτες, αστεία μοτίβα και εφηβικά όνειρα – και το ωραίο είναι ότι είναι από αυτά που βγαίνουν αληθινά.