Μετά από πέντε μήνες ως φιλοξενούμενη καλλιτέχνης του Santa Fe Art Institute και την έκθεση “Corn Maidens” που έκανε εγκαίνια τέλη Μαρτίου στη Νέα Υόρκη, τα έργα της εικαστικού Στέλλας Καπεζάνου συνεχίζουν το ταξίδι τους στην 60η Μπιενάλε της Βενετίας. Αναγνωρίσιμα για τα λαμπερά χρώματα και τις μεγάλες διαστάσεις τους, τα έργα της Στέλλας Καπεζάνου, αποδίδουν εύστοχα την πολυπλοκότητα του ανθρώπινου υποκειμένου. Για την Καπεζάνου, η τέχνη είναι το μέσο παρουσίασης με κριτική ματιά του σύγχρονου τρόπου ζωής όπως αυτός διολισθαίνει από τον καταναλωτισμό στη χλιδή και τελικά την παρακμή.
Η Στέλλα γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και προχώρησε σε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στο MA Fine Arts από το Chelsea College of Arts του Λονδίνου. Το έργο της έχει αναγνωρισθεί και διακριθεί εντός και εκτός συνόρων και έχει υποστηριχθεί με υποτροφίες από διεθνή ιδρύματα. Το 2024, η Στέλλα Καπεζάνου, πήρε την καλλιτεχνική υποτροφία του Ιδρύματος Fulbright, για το διεθνές πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών του Santa Fe Art Institute των ΗΠΑ. Κατά τη διάρκεια παραμονής της, διερεύνησε την έννοια της κυριαρχίας ως δύναμη που ενυπάρχει και αναβλύζει από το γυναικείο σώμα. Το πρόσφατο ζωγραφικό της έργο αγγίζει ζητήματα φύλου, σωματικής αυτονομίας και αυτοδιάθεσης.
Visiting artist στο New Mexico
Τι είναι όμως το Santa Fe Art Institute και πως υποστηρίζει το έργο της Στέλλας Καπεζάνου; Καταρχάς να πούμε ότι το λίκνο της σύγχρονης έρευνας είναι ένα κτίριο του Μεξικάνου αρχιτέκτονα Ricardo Legorreta που βρίσκεται σε μια ιδανική τοποθεσία. Πλήρως ενσωματωμένο στο φυσικό περιβάλλον της περιοχής, είναι ένα “playground for geniuses”. Από το 1985 που ιδρύθηκε έχει φιλοξενήσει πάνω από 5.000 καλλιτέχνες. Όπως ο Richard Diebenkorn, η Helen Frankenthaler, ο John Baldessari. Η αποστολή του ινστιτούτου είναι να προωθεί και να εξερευνά τις διασυνδέσεις της σύγχρονης τέχνης και της κοινωνίας. Να κρατά ζωντανό τον δημόσιο διάλογο για την τέχνη και να υποστηρίζει καλλιτέχνες σε όλες τις φάσεις της καριέρας τους.
Η Στέλλα, μας μίλησε με ενθουσιασμό για την εμπειρία της στο Santa Fe Art Institute. Εκτός από το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης εντυπωσιάστηκε από το τοπίο αλλά και την κουλτούρα των ανθρώπων. “Ως visiting artist, είχα το δωμάτιο και το studio μου μέσα στο ίδιο το κτίριο και αυτό είναι σημαντικό. Το τοπίο γύρω είναι υπέροχο και μοιάζει να είναι βγαλμένο από τα έργα της Georgia O’Keefee. Η αμερικανίδα εικαστικός, πέρασε τις τελευταίες δεκαετίες της ζωής στης στο New Mexico. Αυτό που κυριαρχεί είναι μία μίξη ισπανο-ινδιανο-αμερικανικής κουλτούρας του Νότου. Βλέπεις γύρω σου κτίρια χτισμένα με Adobe αρχιτεκτονική (αυτά που εμείς αναγνωρίζουμε ως πλίθινα). Η κουλτούρα του φαγητού τους είναι southwestern. Δηλαδή, μια συγχώνευση συνταγών από Ισπανούς αποίκους, καουμπόηδες, ιθαγενείς Αμερικανούς και Μεξικανούς σε όλη τη μετακολομβιανή εποχή. Χρησιμοποιούν green chilli ακόμα και στον καφέ η στα donuts.”
Γυναικεία αλληλοϋποστήριξη στη Νέα Υόρκη
“Κατά τη διάρκεια της παραμονής μου στο Santa Fe Art Institute, δούλεψα επτά καινούρια ζωγραφικά έργα. Τα οποία, μεταφέρθηκαν με την υποστήριξη του Greece in USA και του Ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού στην Οpening Gallery της Νέας Υόρκης. Η γκαλερί αυτή, βρίσκεται στην περίφημη Walker Street της περιοχής Tribeca. Δίπλα σε μερικές από τις πιο hip και edgy γκαλερί σύγχρονης τέχνης της πόλης” δήλωσε η Στέλλα Καπεζάνου μιλώντας στο Beautemagazine.gr.
“Τα ζωγραφικά μου έργα εκτέθηκαν σε διάλογο με τα γλυπτά της αφρο-αμερικανίδας καλλιτέχνιδας Kate Turner. Με την Turner μας έφερε σε επαφή η ανθρωπολόγος, συγγραφέας και επιμελήτρια εκθέσεων τέχνης Tressa Berman με την οποία γνωρίστηκα στο Santa Fe Art Institute. Ταξιδέψαμε μαζί στην πολύ ιδιαίτερη πόλη του Roswell, ή αλλιώς alien city και συναντήσαμε την Kate Turner στο studio της. Όπως πολύ σωστά είχε προβλέψει η Berman, με την Turner μας απασχολούσαν κοινά θέματα. Ζητήματα γυναικείας αλληλοϋποστήριξης και αναγνώρισης της πληγής που φέρουν οι γυναίκες από την άνιση και άδικη μεταχείριση τους στα βάθη του χρόνου.
Γυρίζοντας στη Santa Fe, συνεχίσαμε να είμαστε σε επαφή συμβουλεύοντας, επηρεάζοντας και ενθαρρύνοντας η μια τη δουλειά της άλλης. Το αποτέλεσμα της έκθεσης είναι ένα σύνολο από μύθους, σύμβολα και υπονοούμενα γύρω από ζητήματα φύλου, σωματικής αυτονομίας και αυτοδιάθεσης. Διαχρονικές φυλετικές απαιτήσεις με συνεχείς εντάσεις.”
“Unapologetic WomXn: The Dream is The Truth” με τη συμμετοχή της Στέλλας Καπεζάνου στην 60η Μπιενάλε της Βενετίας
“Η επόμενη στάση μου είναι στη Βενετία. Συμμετέχω στην έκθεση με τίτλο “Unapologetic WomXn: The Dream is The Truth”. Την επιμελείται η New York based curator Destinee Ross-Sutton. Η έκθεση φιλοξενείται στο έξοχο Palazzo Bembo κοντά στη γέφυρα του Ριάλτο και θα μείνει εκεί όσο διαρκεί η biennale. Στην έκθεση συμμετέχουν 33 γυναίκες από όλο τον κόσμο, με έργα που αγγίζουν θέματα γυναικείας σεξουαλικότητας. Εκεί συμμετέχω με το έργο “Ivy and Friends”. Πρόκειται για μια πλούσια απεικόνιση της Ivy Getty, μιας σύγχρονης Αμερικανίδας κληρονόμου, με φόντο έναν πίνακα του Toulouse Lautrec. Το έργο κάνει ένα έξυπνο σχόλιο για τα προνόμια του πλούτου” ανέφερε η Στέλλα Καπεζάνου.
Η Βενετία, αυτή η κάποτε παγκόσμια ναυτική δύναμη, είναι σήμερα μια επιπλέουσα πόλη γεμάτη μουσεία, εκθέσεις και τουρίστες. Μία πόλη χτισμένη πάνω σε 118 μικρά νησιά που χωρίζονται από κανάλια και ενώνονται μεταξύ τους με γέφυρες. Για την ιστορία να πούμε πως η Μπιενάλε της Βενετίας είναι εδώ και 130 χρόνια ένας από τους πιο διάσημους πολιτιστικούς φορείς στον κόσμο. Αναγνωρίζεται ως ένας πολύ σημαντικός θεσμός που ιδρύθηκε το 1895. Αυτόχθονες ομάδες και queer καλλιτέχνες θα έχουν εμβληματική παρουσία εκεί.
331 καλλιτέχνες από ολόκληρο τον κόσμο με μνημειακές τοιχογραφίες, εγκαταστάσεις και έργα συμμετέχουν στην κύρια διεθνή έκθεση με τίτλο “Foreigners Everywhere”. Όπως είπε στη συνέντευξη Τύπου ο βραζιλιάνος επιμελητής της Adriano Pedrosa, ο πρώτος νοτιοαμερικάνος επιμελητής της Μπιενάλε, αυτή αναφέρεται στο παγκόσμιο πρόβλημα των μετακινήσεων. Ο τίτλος και το περιεχόμενο της έκθεσης εκφράζει διαφορές και ανισότητες που εξαρτώνται από θέματα όπως η φυλή, η σεξουαλικότητα και ο πλούτος.
Φωτογραφίες, Stella Kapezanou.
Kείμενο, Μίνα Καραγιάννη Μουσειολόγος – Επιμελήτρια /@museum.ephemera