Ένας από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες του 20ου αιώνα, ο David Hockney, γεμίζει με χρώματα και προσωπικότητα το Fondation Louis Vuitton του Παρισιού επί ευκαιρία της έκθεσης “David Hockney ’25” που μπορεί να επισκεφτεί κανείς έως το τέλος του καλοκαιριού.
Επτά δεκαετίες (1955-2025) έργων του Ηοckney πλημμυρίζουν με αισιόδοξη τέχνη το εντυπωσιακό κτίριο του Ιδρύματος Louis Vuitton που δημιουργήθηκε από τον κορυφαίο Frank Gehry. Περισσότερα από 400 έργα συμπεριλαμβανομένων ζωγραφικών από διεθνείς, θεσμικές και ιδιωτικές συλλογές, καθώς και έργα από το στούντιο και το Ίδρυμα του καλλιτέχνη απλώνονται στις 11 γκαλερί του χώρου.

Eμβληματική συλλογή έργων
Ελαιογραφίες, ακρυλική ζωγραφική, σχέδιο με μελάνι, μολύβι και κάρβουνο, τα περίφημα έργα του σε iPhone και iPad, φωτογραφικά σχέδια και καθηλωτικές εγκαταστάσεις βίντεο. Ο David Hockney ήταν εκεί σε κάθε πτυχή του σχεδιασμού και στησίματος της έκθεσης και, μαζί με τον συνεργάτη του και διευθυντή στούντιο Jean-Pierre Gonçalves de Lima, επέλεξε να επικεντρωθεί ιδιαίτερα στα τελευταία 25 χρόνια, ενώ περιλαμβάνει επίσης τα εμβληματικά πρώτα έργα, προσφέροντας στους επισκέπτες μια σπάνια εικόνα του δημιουργικού του σύμπαντος. “Αυτή η έκθεση σημαίνει πολλά γιατί είναι η μεγαλύτερη έκθεση που είχα ποτέ. Μερικοί από τους τελευταίους πίνακες που δουλεύω τώρα θα συμπεριληφθούν σε αυτήν και νομίζω ότι θα είναι πολύ καλή” αναφέρει ο David Hockney.


Η φύση στο έργο του David Hockney
Η έκθεση ξεκινά από το επίπεδο της λίμνης με μια επιλογή εμβληματικών έργων από τη δεκαετία του 1950 έως τη δεκαετία του 1970 συμπεριλαμβανομένων των αρχών του Χόκνεϊ στο Λονδίνο και στη συνέχεια στην Καλιφόρνια. Φυσικά υπάρχουν και οι αγαπημένες πισίνες, θέμα-statement για τον καλλιτέχνη. Η φύση γίνεται ολοένα και πιο σημαντική στο έργο του Ντέιβιντ Χόκνεϊ τη δεκαετία 1980-1990 προτού επιστρέψει στην Ευρώπη για να συνεχίσει την εξερεύνηση οικείων τοπίων.
Ο πυρήνας της έκθεσης επικεντρώνεται στα τελευταία 25 χρόνια, που πέρασε κυρίως στο Γιορκσάιρ, τη Νορμανδία και το Λονδίνο. Την ίδια περίοδο, ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ ζωγράφιζε φίλους και συγγενείς σε ακρυλικό ή στο iPad, ενώ εργαζόταν και σε αυτοπροσωπογραφίες. Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 60 πορτρέτα τα οποία θα παρουσιαστούν μαζί με τα «πορτρέτα των λουλουδιών» του που ενώ έχουν δημιουργηθεί ψηφιακά εμφανίζονται σε παραδοσιακά πλαίσια.

Ο David Hockney & οι παγκόσμιοι δάσκαλοι
Ο πρώτος όροφος του Ιδρύματος είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένος στη Νορμανδία και τα τοπία της. Η σειρά 220 για το 2020, που ολοκληρώθηκε αποκλειστικά σε iPad, παρουσιάζεται σε μια εντελώς νέα εγκατάσταση. Μέρα με τη μέρα και με την εποχή, ο καλλιτέχνης αποτυπώνει τις φωτεινές παραλλαγές. Μια σειρά από ακρυλικά έργα ζωγραφικής εκτίθεται με μια εξαιρετικά μοναδική επεξεργασία του ουρανού, κινούμενη από ζωντανές πινελιές, που θυμίζουν διακριτικά το έργο του Βαν Γκογκ.
Τέλος, μια σειρά από αναπαραγωγές, που χρονολογούνται από το Quattrocento και χρησιμεύουν ως σημαντικές αναφορές για τον καλλιτέχνη, ανοίγει την οθόνη στον επάνω όροφο. Οι πίνακες του Hockney βασίζονται σε παγκόσμιες καλλιτεχνικές-ιστορικές αναφορές που χρονολογούνται από την Αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Στην έκθεση, τα έργα του επικεντρώνονται στην ευρωπαϊκή ζωγραφική, συμπεριλαμβανομένων έργων από την πρώιμη Αναγέννηση, των Φλαμανδών δασκάλων και της σύγχρονης τέχνης.


Το πρώτο μέρος της έκθεσης παρουσιάζει αυτόν τον διάλογο με τους Fra Angelico, Claude Lorrain, Cézanne, Van Gogh, Picassο. Από εκεί, μπαίνουμε στο στούντιο του καλλιτέχνη, μεταμορφωμένο σε αίθουσα χορού αντικατοπτρίζοντας το σπίτι του David Hockney όπου μουσικοί και χορευτές καλούνται τακτικά να εμφανιστούν. Η τελευταία αίθουσα της έκθεσης, η οποία είναι πιο οικεία, αποκαλύπτει τα πιο πρόσφατα έργα του David Hockney, ζωγραφισμένα στο Λονδίνο, όπου ο καλλιτέχνης κατοικεί από τον Ιούλιο του 2023.
Αυτοί οι ιδιαίτερα αινιγματικοί πίνακες είναι εμπνευσμένοι από τον Edvard Munch και τον William Blake, στους οποίους η Αστρονομία, η Ιστορία και η Γεωγραφία διασταυρώνονται με την πνευματικότητα -σύμφωνα με τον καλλιτέχνη- που ήταν δική του απόφαση να τα παρουσιάσει σε αυτήν την τελευταία αίθουσα. Και ποιος curator δεν θα άφηνε τον ίδιο τον Hockney να πει τι θέλει;

Σχετικά με το κτίριο
Τι θα ήταν η έκθεση χωρίς το κέλυφος που την φιλοξενεί; Το κτίριο του Fondation Louis Vuitton που φέρει την υπογραφή του Frank Gehry και των συνεργατών του, ολοκληρώθηκε το 2014 στην άκρη ενός υδάτινου κήπου στην καρδιά του Παρισιού στo Jardin d’Acclimatation στο δάσος της Βουλώνης, που δημιουργήθηκε ειδικά για το έργο. Αποτελείται από ένα σύνολο λευκών όγκων (γνωστά ως παγόβουνα), που περιβάλλονται από δώδεκα τεράστια γυάλινα “πανιά” που υποστηρίζονται από ξύλινα δοκάρια. Τα πανιά δίνουν στο Fondation Louis Vuitton τη διαφάνεια και την αίσθηση της κίνησης, ενώ επιτρέπουν στο κτίριο να αντανακλά το νερό, το δάσος και τον κήπο και να αλλάζει συνεχώς με το φως.
Το σχέδιο ανταποκρίνεται στο σκηνικό του Jardin d’Acclimatation, παραπέμποντας στην παράδοση των κτιρίων κήπων από γυαλί του 19ου αιώνα. Ακόμη τα σκίτσα του αρχιτέκτονα περιέχουν τον ρόλο του Jardin στην πολιτιστική μνήμη (ειδικά το έργο του Marcel Proust) και την επιθυμία να δημιουργηθεί ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης που θα είναι ελκυστικό και φιλόξενο για τα παιδιά και τις οικογένειες που συχνάζουν στο Jardin. Σε όλα αυτά βοήθησε η μεγάλη περιουσία του Ιδρύματος, η υστεροφημία του προέδρου του, ο open minded τότε πρόεδρος της Γαλλίας και ο δήμος του Παρισιού που παραχώρησε το οικόπεδο. Τα ρήματα και τα ουσιαστικά χωρούν πολλά εισαγωγικά.
Αν είσαι στους τυχερούς που θα ταξιδέψουν στο Παρίσι μέχρι τον Αύγουστο κλείσε από πριν το εισιτήριο σου. Πότε θα έχεις ξανά την ευκαιρία να δεις τόσο πολύ David Hockney;
Η έκθεση “David Hockney ’25” θα φιλοξενείται στο Fondation Louis Vuitton μέχρι τις 31 Αυγούστου.
Κεντρική φωτογραφία, Fabrice Gibert.
Κείμενο, Μίνα Καραγιάννη Μουσειολόγος – Επιμελήτρια / @museum.ephemera