
Ο Paolo Roversi είναι ένας εμβληματικός φωτογράφος που δεν ακολούθησε τα χνάρια κανενός. Η φωτογραφία αναμειγνύει την δίψα για δημιουργία με την μαεστρία της γνώσης και αυτό αποτυπώνεται στην μοναδική πορεία του που μετρά πενήντα χρόνια τόλμης και πρωτοπορίας. H μεγάλη, αναδρομική έκθεση που εγκαινιάστηκε πριν λίγες εβδομάδες στο Μουσείο μόδας Palais Galliera στο Παρίσι περιλαμβάνει 140 έργα του Paolo Roversi, πολλά από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Τα έργα τα επέλεξε ο ίδιος μαζί με την έφορο του Μουσείου Sylvie Lecallier στο Studio Luce που διατηρεί στο Παρίσι. Μέσα από τα Polaroid φιλμ -που αποτελούν χαρακτηριστικό τεχνικό στοιχείο της δουλειάς του- βλέπουμε κάτι σπάνιο. Εικόνες που ξεπερνούν το οπτικό ερέθισμα και αποκτούν εσωτερικότητα και ειλικρίνεια.

“Ξαναστήνοντας” το στούντιο του Paolo Roversi, το Μουσείο μας καλεί να γίνουμε συμμέτοχοι στον κόσμο του δημιουργού. “Αυτό που είναι πάντα ενδιαφέρον για τους σπουδαίους καλλιτέχνες της μόδας είναι ότι ο Paolo είναι στην καρδιά της βιομηχανίας ενώ την ίδια στιγμή δεν ακολουθεί τις τάσεις της. Είναι άνθρωπος της μουσικής, της τέχνης και της βαθιάς κουλτούρας και αντιμετωπίζει την μόδα με αυτόν τον τρόπο, ως πολιτισμό” λέει σχετικά με την έκθεση η διευθύντρια του Μουσείου, Miren Arzalluz.



Η λαμπερή πορεία του Paolo Roversi
Ο Paolo Roversi γεννήθηκε στην Ραβέννα της Ιταλίας το 1947. Η καριέρα του ξεκίνησε ως ρεπόρτερ, σύντομα όμως τον κέρδισε η μόδα. Από το 1973, μετά από πρόσκληση του εμβληματικού art director του γαλλικού περιοδικού Elle Peter Knapp, ζει στο Παρίσι. Το 1974 έγινε βοηθός του Βρετανού φωτογράφου Lawrence Sackmann τον οποίο ο Roversi θεωρεί σπουδαίο δάσκαλο παρά τον δύστροπο χαρακτήρα του. Δεν χρειάστηκε πολύς καιρός για να έρθουν οι συνεργασίες με το Elle, το Marie Claire, την Vogue και το Vanity Fair καθώς και καμπάνιες με οίκους όπως ο Dior, ο Yves Saint Laurent και ο Valentino.


Πέρα από το εμπορικό κομμάτι της μόδας, ο Roversi είναι γνωστός για τα πορτραίτα του. Έχουν μια αμεσότητα που προκαλεί τον θεατή σε ένα νοητό διάλογο. Σαν άλλος ζωγράφος, ο καλλιτέχνης μας αιχμαλωτίζει την μούσα του όπως την βλέπει εκείνος, μέσα από την δική ματιά. “Μου αρέσει πολύ όταν τα πράγματα συμβαίνουν κατά λάθος, όταν μια φωτογραφία δεν βγαίνει όπως την σχεδίασα και με εκπλήττει’, δήλωσε ο ίδιος.

“Προσεγγίζω κάθε φωτογραφία σαν πορτραίτο”
Δυναμικές προσωπικότητες όπως η Kate Moss και η Naomi Campbell, έχουν αποθανατιστεί από τον φακό του Roversi. Συχνά επιστρέφει στα αγαπημένα του μοντέλα την Kirsten Owen, την Guinevere Van Seenus και την Natalia Vodianova. “Προσεγγίζω κάθε φωτογραφία σαν πορτραίτο. Για μένα το αντικείμενο είναι το κέντρο του κόσμου. Προσπαθώ να ξεχάσω όλα τα άλλα και να επικεντρωθώ σε αυτόν που έχω απέναντι μου. Καιι εκεί υπάρχει μια πραγματική ανταλλαγή. Αυτό με συγκινεί.



Eίναι ωραίο όταν αναπτύσσεις μια φωτογραφική φιλία. Σου επιτρέπει να πας παραπέρα γιατί γνωρίζεις τον άλλο καλύτερα. Ο αμοιβαίος σεβασμός είναι ισχυρότερος και μας δίνει περισσότερη ελευθερία να δουλέψουμε μαζί και αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον. Όταν δουλεύω με ένα μοντέλο την πρώτη φορά υπάρχει περισσότερη διστακτικότητα και συστολή και αυτό δεν ευνοεί την δημιουργικότητα”
Η έκθεση Paolo Roversi στο Palais Galliera θα είναι ανοιχτή για το κοινό ως τις 14 Ιουλίου 2024.
Φωτογραφίες, Paolo Roversi.