Χρήστος Κωσταρέλος Η ηθική προσέγγιση της μόδας

3689
Costarellos, ss20

Δημιουργός των high end συλλογών Costarellos που διατίθενται από 54 high end σημεία πώλησης σε όλο τον πλανήτη, ο Χρήστος Κωσταρέλος κερδίζει το στοίχημα των ηχηρών διεθνών συνεργασιών και διεκδικεί αξιωματικά τη θέση του στο παγκόσμιο προσκήνιο της μόδας. Εστιασμένος στην ελληνική έμπνευση, στη βιώσιμη δημιουργικότητα και στον επανακαθορισμό του Made in Greece, ο σχεδιαστής σχολιάζει τις τελευταίες εξελίξεις και υπογραμμίζει τις αναγκαίες αναθεωρήσεις που φέρνει μαζί της η νέα εποχή.

Η μόδα την εποχή του κορωνοϊού

“Κατά αρχήν πρέπει να τονίσω ότι αυτό που ζούμε είναι κάτι το πρωτόγνωρο και απόλυτα οδυνηρό.” λέει ο Χρήστος Κωσταρέλος αναφερόμενος στις επιπτώσεις της πανδημίας. “Τα δεδομένα που έχουμε ήδη σε ανθρώπινες απώλειες ίσως κάνουν κάθε αναφορά στη μόδα να ακούγεται φλύαρη και σκληρή.Όμως είναι αποδεδειγμένο ότι η μόδα λειτουργεί ως ανακλαστήρας της κοινωνίας. Τα εκάστοτε προβλήματα σίγουρα την επηρεάζουν. Όμως σε δεύτερο χρόνο έχει τη δυνατότητα να προσαρμόζεται αισθητικά και οικονομικά στο καινούργιο περιβάλλον.

Ήδη στο χώρο μας μιλούν για δεκάδες δις απώλειες. Η παρουσίαση της τελευταίας συλλογής μου για τον επόμενο χειμώνα, έγινε όπως πάντα στο Παρίσι και ξεκίνησε ελάχιστες μέρες μετά την ανακοίνωση των πρώτων κρουσμάτων στην Ιταλία. Λίγα εικοσιτετράωρα ήταν αρκετά για να μειώσουν την επισκεψιμότητα των αγοραστών από τις μπουτίκ και από τα πολυκαταστήματα της Ασίας, της Αμερικής, της Μέσης Ανατολής, της Ρωσίας και της Ιταλίας τουλάχιστον κατά 50%.

Πέρα από τις όποιες σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις αυτή η κρίση θα βοηθήσει όλους μας να ξανασκεφτούμε τον ρόλο της μόδας. Εκτός από προϊόν, η μόδα είναι βασικό μέσο γενικότερης επιρροής και επικοινωνίας. Και αυτό οφείλουμε να το εκμεταλλευτούμε με ακόμα πιο συνετό τρόπο στο μέλλον.”

Η σημασία της βιωσιμότητας.

“Τα τελευταία χρόνια όλο το σύστημα της βιομηχανίας της μόδας πιέζει για γρήγορους χρόνους παράδοσης, για περισσότερες συλλογές και για γρήγορες εναλλαγές.” υπογραμμίζει ο σχεδιαστής, εξηγώντας: “Εγώ για το 2019 σχεδίασα εννέα συλλογές. Έξη από αυτές ήταν βασικές και τρεις από αυτές capsule collections. Όλοι στο χώρο λέμε ότι αυτός ο εξοντωτικός ρυθμός δεν έχει βάθος. Και δεν συνάδει με την δημιουργικότητα. Για αυτό το λόγο όλοι μας περισσότερο από ποτέ άλλοτε σήμερα μιλάμε για βιωσιμότητα.

Δεν είναι απλώς μια τάση. Είναι αναγκαιότητα. Η βιομηχανία της μόδας είναι αποδεδειγμένα από τους λιγότερο ηθικά ευαίσθητους και πλέον ρυπογόνους κλάδους της παγκόσμιας βιομηχανίας. Φυσικά όλα τα mega brands που τονίζουν τον όρο της βιωσιμότητας τον χρησιμοποιούν χωρίς ειδικό βάρος αλλά περισσότερο ως ένα ακόμη εργαλείο προώθησης. Για μένα η πραγματική βιωσιμότητα βρίσκεται στην γενικότερη ηθική προσέγγιση της μόδας. Αυτή επιτυγχάνεται με την κυκλική οικονομία σε ένα όσο το δυνατό μικρότερο γεωγραφικό κύκλο. Έτσι –εκτός των άλλων- η μόδα παράγει τελικά λιγότερο ενεργειακό αποτύπωμα.

Για αυτό το λόγο εδώ και χρόνια χρησιμοποιώ κυρίως ευρωπαϊκές πρώτες ύλες με πιστοποιητικά βιώσιμης διαδικασίας από την παραγωγή έως την βαφή και το φινίρισμα. Κατασκευάζουμε τα ρούχα αποκλειστικά στην Ελλάδα σε σύγχρονα εργαστήρια ενώ παράλληλα στηρίζουμε ένα κομμάτι της παραδοσιακής βιοτεχνίας και της χειροτεχνίας.”

Ποιο ποιοτικές επιλογές, μια νέα αισθητική.

“Είναι σαφές ότι οι ποιοτικές επιλογές πρέπει να αποτελέσουν τον πυρήνα της νέας τάσης. Προσωπικά τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιώ κυρίως βασικά πρωτογενή υλικά όπως το λινό, το μετάξι, το μαλλί και το βαμβάκι πάντα με ελεγχόμενη sustainable διαδικασία παραγωγής. Όμως αυτό από μόνο του δεν φτάνει. Δεν πρέπει να δαιμονοποιήσουμε την κατανάλωση. Όμως οφείλουμε να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο που καταναλώνουμε: λιγότερη κατανάλωση, ποιοτικότερα προϊόντα και φυσικά επαναχρησιμοποίηση των προϊόντων που αγοράζουμε… Ας πούμε όχι στο φαινόμενο της μιας χρήσης…

Η ευθύνη της εκπαίδευσης του καταναλωτή είναι σε εμάς που πρέπει να θέσουμε το πλαίσιο μιας καινούργιας συμπεριφοράς. Η νέα συμπεριφορά δεν αρκεί να είναι ένα πρόσκαιρο νέο lifestyle, αλλά μια ουσιαστική αλλαγή αισθητικής προσέγγισης. Σαν brand όλα τα υπόλοιπα των πρώτων υλών μας και κάποια από τα δείγματα τα διοχετεύουμε σε ευπαθείς ομάδες μέσω σωματίων, σε συλλόγους και σε σχολές που τα χρησιμοποιούν είτε για κατασκευές (π.χ. κοσμήματα, ρούχα για κούκλες κλπ) είτε για εκπαιδευτικούς σκοπούς όπως σε παραστάσεις κτλ.”

Όλες οι φωτογραφίες που συνοδεύουν τα αποσπάσματα της συνέντευξης, είναι από την Spring Summer 2020 συλλογή του brand Costarellos.


Η συνέντευξη του Χρήστου Κωσταρέλου δόθηκε στη Λένα Παπαχριστοφίλου και δημοσιεύεται στο BEAUTE Απριλίου. Διαβάστε όλη τη συνέντευξη του κάνοντας κλικ εδώ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ