Αντιστρέφοντας το όνομα της εμβληματικής ταινίας του François Truffaut, η Sarah Crowner, καταλύει διακριτικά μια ακολουθία φωτός προς το σκοτάδι και πάλι πίσω στην νέα της έκθεση με τίτλο “Night for Day” που φιλοξενείται στη γκαλερί Gagosian Athens. H αισθητηριακή παλέτα της 50χρονης Αμερικανίδας εικαστικού, εξελίσσεται μεταξύ απτών μορφών και εναλλαγών του φυσικού φωτός κατά τη διάρκεια της ημέρας. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό.
Όταν το χρώμα μιμείται την ελληνική ζέστη
Τι θα δούμε όμως σε αυτό το όμορφο εκλεκτικιστικού χαρακτήρα κτίριο που χτίστηκε στον Μεσοπόλεμο, κρίθηκε διατηρητέο και πλέον αποτελεί έναν από τους δεκαεννέα εκθεσιακούς χώρους του δικτύου του Larry Gagosian σε Ασία, Ευρώπη και ΗΠΑ; Οι αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις της Sarah Crowner, οι οποίες περιλαμβάνουν τόσο τους εσωτερικούς όσο και τους εξωτερικούς τοίχους, οροφές και δάπεδα, προσκαλούν τον θεατή σε μία αμοιβαία εξερεύνηση της σχέσης του σώματος με τη ζωγραφική, η οποία είναι ταυτόχρονα ενεργητική και παθητική, ορατή και άυλη, απτή και φευγαλέα.
Στον ισόγειο χώρο της γκαλερί κυριαρχεί μια εκθαμβωτική κίτρινη απόχρωση που προέρχεται από την επίστρωση χειροποίητων εφυαλωμένων πλακιδίων που εκτείνονται προς όλες τις κατευθύνσεις. Τοποθετημένο έτσι ώστε να δημιουργεί ένα εκτεταμένο μοτίβο chevron και ανυψωμένο σε ξύλινη πλατφόρμα, προσομοιάζοντας σε θεατρική σκηνή, το Platform (Yellow terra cotta), είναι άμεσα ορατό από την είσοδο της γκαλερί: Oι επισκέπτες βαδίζουν πάνω σε μια φωτεινή, γήινη επιφάνεια και εισέρχονται σε ένα χρωματικό περιβάλλον που μιμείται τη θερμοκρασία της έντονης ελληνικής ζέστης, αιχμαλωτίζοντας παράλληλα το φως της ημέρας σαν κάποιος να μπορεί να εισχωρήσει στη χρωματική σύνθεση ενός αφηρημένου πίνακα ζωγραφικής.
Στους χώρους του πρώτου ορόφου, ζωγραφικά έργα με καμπυλόγραμμα μοτίβα που διαπλέκονται, εκτίθενται σε αντίθεση με τη σκληρή θερμότητα του ισογείου. Βαθιές πράσινες και πλούσιες μπλε αποχρώσεις διαποτίζουν απαλές επιφάνειες ανακαλώντας το φωτισμένο φύλλωμα σε πυκνούς κήπους ή σε δάση τη νύχτα.
Η αλληλεπίδραση σώματος & υλικού στο χώρο
Σε όλη τη διάρκεια της πορείας της, η Sarah Crowner, επιθυμεί να χτίζει εμπειρίες. Έχει συνεργαστεί με χορογράφους, χορευτές, μουσικούς, σεφ και άλλους καλλιτέχνες για να δημιουργήσει τρισδιάστατα concept τα οποία αποδεικνύουν την αλληλεπίδραση υλικότητας και σώματος. ΗSarah Crowner γεννήθηκε στη Φιλαδέλφεια το 1974 ενώ ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη. Στο πλούσιο βιογραφικό της οι συνεργασίες με χορευτές και μουσικούς, όπως στο MASS MoCA στο North Adams της Μασαχουσέτης και στο Chinati Foundation στη Μάρφα του Τέξας, καθώς και τα σχέδια της για τη σκηνογραφία και τα κοστούμια στο American Ballet Theatre, υπογραμμίζουν την μοναδική της προσέγγιση στη ζωγραφική που εμπλέκει πληθώρα τεχνών στον τρισδιάστατο χώρο.
“Μεγάλο μέρος της δουλειάς μου περιλαμβάνει μια έντονη ματιά, είτε πρόκειται για το δέντρο έξω από το στούντιο μου είτε για ένα σχέδιο του Richard Serra, και στη συνέχεια για να ξεχωρίσω αυτή την πράξη και να την συνθέσω ξανά από μέρη και θραύσματα. Μέρος της σκέψης μου είναι αρκετά πρακτικό. Με τον ίδιο τρόπο που η τοποθέτηση πλακιδίων είναι ένας ρεαλιστικός τρόπος για να καλύψετε μια επιφάνεια δαπέδου, το ίδιο συμβαίνει και με το ράψιμο με έναν ρεαλιστικό τρόπο για να ενώσετε σώματα από καμβά και βαμμένα χρώματα μεταξύ τους.
Η επίπονη διαδικασία – κατασκευή μοτίβων, κοπή, βάψιμο, χάραξη, κούρεμα, το ράψιμο, το τέντωμα και μετά αναιρώντας τα όλα και το ξανακάνω από την αρχή – είναι ένας τρόπος για μένα να κατανοήσω τη ζωγραφική, τόσο στον τρόπο που βλέπω τον κόσμο, μέσα από την ιστορία της τέχνης, όσο και στην ίδια την αφηρημένη μορφή” σημειώνει η Sarah Crowner.
Η έκθεση της Sarah Crowner με τίτλο “Night for Day” στην γκαλερί Gagosian Athens διαρκεί έως 18.01.2025.
Κεντρική φωτογραφία, Stathis Mamalakis.
Κείμενο, Μίνα Καραγιάννη Μουσειολόγος – Επιμελήτρια /@museum.ephemera