Ο Κωνσταντίνος Κακανιάς φέρνει στην γκαλερί της φίλης και συνεργάτιδας του Ρεβέκκας Καμχή τη γνωστή κοσμική κυρία Τεπενδρή, τα ζωγραφικά του, τα γλυπτά του και όλα όσα άλλα συνθέτουν την “Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας-Divine Persοnality Disorder” όπως είναι ο τίτλος της έκθεσης. Δραματικές και διασκεδαστικές απεικονίσεις, εικονοποιούν δύσκολα θέματα, βαθιά ψυχολογικά παιδικά τραύματα, τη σεξουαλικότητα, τον καταναλωτισμό, την κοινωνική τάξη, τον εθισμό, την απελπισία και το χιούμορ.
Γεννημένος το 1961 στην Αθήνα, ο Κακανιάς, χρησιμοποιούσε από μικρός τα βιβλία του ως καμβάδες για να ζωγραφίζει. Σπούδασε σχεδιασμό κλωστοϋφαντουργίας στο Fashion Institute of Technology της Νέας Υόρκης ενώ το 1979 μετακόμισε στο Παρίσι, όπου σπούδασε μόδα και τέχνη. Ξεκίνησε την καριέρα του στα 22 ως εικονογράφος σε διάφορες εφημερίδες αλλά και στη γαλλική και ιταλική Vogue και δημιούργησε κλωστοϋφαντουργικά σχέδια για τους οίκους Yves Saint Laurent και Christian Lacroix.
Λαμπερές καρικατούρες & φανταστικές αφηγήσεις
Τα θέματά του Κωνσταντίνου Κακανιά κινούνται ανάμεσα σε ταραγμένες φανταστικές αφηγήσεις και λαμπερές καρικατούρες. Σε κάποια έργα ο καλλιτέχνης μεταμφιέζεται για να ενσαρκώσει ηρωικούς ή λιγότερο ηρωικούς χαρακτήρες μέσα από μια ματιά σύγχρονη και χιουμοριστική, αφήνοντας υπαινιγμούς γύρω από την ελληνική επανάσταση, τον ηρωισμό ή και τον εθνικισμό.
Ένας ειδικά σχεδιασμένος διάδρομος στη γκαλερί, θα μεταφέρει τον επισκέπτη στη βαθιά πλευρά του σύμπαντος του καλλιτέχνη με έργα εμπνευσμένα από την κλασική ζωγραφική, διαποτισμένα από μια προσωπική μυθολογία. Ο “λαβύρινθος” θα περιλαμβάνει πίνακες που δημιουργήθηκαν όταν ο καλλιτέχνης έζησε στο Άγιο Όρος. Τα όνειρα και οι εφιάλτες συγκατοικούν στα έργα αυτά και οι εικόνες που αναπαρίστανται με σκηνές που διαδραματίζονται σε βαθιά σκοτεινά δάση, στο βυθό της θάλασσας ή σε έναστρες νύχτες, μας μεταφέρουν σε ένα μυστικιστικό σύμπαν και εν τέλει σε βαθιά συνείδηση.
Η έκθεση συνεχίζει με σαρκασμό μέσω παλιών και νέων περιπετειών της απαράμιλλης κυρίας Τεπενδρή και σε άλλες εμμονές της, όπως τα ημερολόγια καραντίνας, την μόδα, τις πλαστικές επεμβάσεις κ.ά. Η κυρία Τεπενδρή, που ασχολείται με όλα όσα συμβαίνουν γύρω της, που μπήκε μέχρι και στον οίκο του Christian Louboutin, είναι για τον Κακανιά η εξερεύνηση της ελληνικής ταυτότητας, του κοσμοπολιτισμού και της ψευδαίσθησης ενός ελιτίστικου τρόπου ζωής, συχνά συνυφασμένου με τη σύγχρονη κουλτούρα.
Από το 2019, ο Κωνσταντίνος Κακανιάς έχει δημιουργήσει εικονογραφήσεις για την “Τελευταία σελίδα” της ελληνικής Vogue, όπου παρουσιάζει μια ντυμένη με υψηλή ραπτική Τεπενδρή σε καταστάσεις που πραγματεύονται εκ νέου τον ελληνικό πολιτισμό. Εικονογραφήσεις που δημιουργήθηκαν για τα περιοδικά New York Times και Town and Country σκιαγραφούν μια ακόμα πλευρά του ταλέντου του. Την έκθεση συμπληρώνουν ηχογραφήσεις (βινύλιο 33 στροφών) στις οποίες πρωταγωνιστεί σε δύο δραματικές ιστορίες όπου κυριαρχεί η απελπισία και η νοσταλγία που κυριαρχεί στην ψυχή του καλλιτέχνη.
Η κάθαρση μέσω της τέχνης
Συνολικά το έργο του Κακανιά διαπραγματεύεται την κάθαρση ως απάντηση στη σύγχρονη ανθρώπινη κατάσταση. “Είτε μέσω της κωμωδίας είτε μέσω της σάτιρας, και με απόλυτη ελευθερία, το έργο μου είναι μια συνεχής αναζήτηση της ισορροπίας μεταξύ του εξαιρετικά επιφανειακού κόσμου και του πιο εσωτερικού μου εαυτού, προκειμένου να αποκαλύψω το πάθος και τις εμμονές μου” δηλώνει ο Κωνσταντίνος Κακανιάς. “Πιστεύω βαθιά ότι η τέχνη είναι κάτι απλό και ότι σίγουρα πρέπει να μπορεί να καταναλωθεί, να την τρως, να την ακούς, να τη φοράς. Οτιδήποτε γύρω μας μπορούμε να το μετατρέψουμε σε τέχνη. Κι αυτό είναι το μεγάλο ατού της τέχνης, πραγματικά” προσθέτει.
Στην φετινή Αrt Αthina δημιούργησε ένα έργο ύμνο στις ιδιαιτερότητες του κάθε ανθρώπου με τίτλο “Dyslexia”. Ήταν ένας πολυεπίπεδος επιβλητικός και πολύ instagrammable πολυέλαιος φτιαγμένος από πολύχρωμα γυαλιά από την Αμερική και το Μεξικό, όλα κομμένα σε διαφορετικό σχήμα και μέγεθος για να τονίσει την συμπερίληψη και την πολυχρωμία.
Κωνσταντίνος Κακανιάς “Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας” στην γκαλερί Ρεβέκκα Καμχή από 23 Οκτώβρη έως 21 Δεκέμβρη 2024
Φωτογραφίες, Κωνσταντίνος Κακανιάς.
Κείμενο, Μίνα Καραγιάννη Μουσειολόγος – Επιμελήτρια /@museum.ephemera