Η Βένια Δημητρακοπούλου “σμιλεύει” τον έρωτα στην γκαλερί Kourd

Η Βένια Δημητρακοπούλου “σμιλεύει” τον έρωτα στην γκαλερί Kourd
"Προμαχώνες". Photo: Βένια Δημητρακοπούλου

Η Βένια Δημητρακοπούλου, δίνει μορφή στην κοσμογονική κατάσταση του έρωτα στη νέα ατομική της έκθεση στην γκαλερί Kourd. Κεντρικό έργο της έκθεσης, με τίτλο “Σμιλεύοντας τον Έρωτα” που ξετυλίγεται σε δέκα ενότητες και καταλαμβάνει τέσσερις χώρους της γκαλερί Kourd, είναι ο υπερμεγέθης μαρμάρινος Έρωτας. Το μεγαλειώδες έργο, περιβάλλεται από ένα ένα μεγάλο επιδαπέδιο ορειχάλκινο “Άλφα”, που παραπέμπει σε κάποια από τα γνωστά δίπολα που χαρακτηρίζουν την ερωτική κατάσταση: Απουσία/Απόσταση, Αγάπη/Αιωνιότητα, Αρχή/Άπειρο. Mέσα στον χώρο, υπάρχει ένα ηχητικό έργο με τίτλο “Έρωτας ξαφνικά”, στο οποίο τα κείμενα της εικαστικού συναντούν τη φωνή της και τις μελωδίες του Παναγιώτη Καλαντζόπουλου.

Η Βένια Δημητρακοπούλου “σμιλεύει” τον έρωτα στην γκαλερί Kourd
Βένια Δημητρακοπούλου

Η διεθνής γλύπτρια που έχει έδρα στην Αίγινα

Η Βένια Δημητρακοπούλου, είναι γλύπτρια που ζει και εργάζεται στην Αθήνα αλλά και στην Αίγινα όπου διατηρεί εργαστήριο. Έχει παρουσιάσει το έργο της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως στην Ιταλία, τη Γαλλία και τη Νέα Υόρκη. Έργα της βρίσκονται σε μουσεία αρκετών χωρών. Το 2017, έλαβε το παράσημο του Ιππότη του Τάγματος του Αστέρα της Ιταλίας από τον πρόεδρο του Ιταλικού Κράτους Sergio Mattarella. Βιβλία της δουλειάς της Bένιας, κυκλοφορούν από τις γερμανικές εκδόσεις Hatje and Kantz και από τις ιταλικές εκδόσεις Allemandi, καθώς και από τις εκδόσεις Futura.

Η Βένια Δημητρακοπούλου “σμιλεύει” τον έρωτα στην γκαλερί Kourd
“Έρως” 2024, μάρμαρο (making of). Photo: Βένια Δημητρακοπούλου

Στην Αίγινα, έχει αναπτύξει εδώ και χρόνια μια δραστηριότητα που σχετίζεται με εργαστήρια γλυπτικής για παιδιά, με το Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ της Αίγινας και με θεατρικές παραστάσεις. Όσοι από εμάς παρακολουθούμε την Βένια για χρόνια, καταλαβαίνουμε πως είναι μια καλλιτέχνης στενά δεμένη με την Γη και την Φύση που την περιβάλλει. Εκτιμά, αγαπά και σέβεται και τα δύο.

Η Βένια Δημητρακοπούλου “σμιλεύει” τον έρωτα στην γκαλερί Kourd
“Έρως” 2024, μάρμαρο. Photo: Boris Kirpotin

“Στην έρευνα μου και στην πορεία μου, αυτό που κυρίως αναζητώ και επεξεργάζομαι είναι η σχέση μου με το εκάστοτε περιβάλλον και με την συνθήκη στην οποία τυχαίνει να βρίσκομαι. Έργα που προέκυψαν σε ένα ορεινό χωριό της Αίγινας στο οποίο ζω και περνώ μεγάλα χρονικά διαστήματα για παράδειγμα, είναι διαφορετικά από εκείνα που δημιουργήθηκαν σε ένα αστικό διαμέρισμα που χρησιμοποίησα για ένα χρονικό διάστημα ως εργαστήριο” αναφέρει χαρακτηριστικά η Βένια Δημητρακοπούλου.

Η Βένια Δημητρακοπούλου “σμιλεύει” τον έρωτα στην γκαλερί Kourd
“Έρως” 2024, μάρμαρο, λεπτομέρεια. Photo: Βένια Δημητρακοπούλου

Η λέξη μάρμαρο σημαίνει λαμπερός λίθος

Το εικαστικό λεξιλόγιο στην έκθεση που παρουσιάζει η Βένια Δημητρακοπούλου στη γκαλερί Kourd, είναι πολυσυλλεκτικό. Γλυπτική, σχέδιο, ήχος και λόγος συνθέτουν την εικαστική γλώσσα. Τα υλικά που αγαπά να χρησιμοποιεί, είναι ποικίλλα. “Χρησιμοποιώ διαφορετικά υλικά κάθε φορά. Υπάρχουν έργα τα οποία φτιάχνω εντελώς μόνη μου, απολαμβάνοντας την φυσική συμμετοχή και την χειρωνακτική εργασία και άλλα πιο σύνθετα, που απαιτούν οργάνωση και συντονισμό πολλών ανθρώπων, με την τεχνογνωσία και την ειδικότητα του καθενός. Και οι δύο αυτοί τρόποι, είναι συναρπαστικοί. Το τυχαίο και το απρόβλεπτο στη δουλειά μου με αναγκάζουν να βρίσκω λύσεις που δεν είχα σκεφτεί έως εκείνη τη στιγμή. Καμιά φορά, κάτι τέτοιο μπορεί να οδηγήσει σε ένα καινούριο έργο” λέει η εικαστικός μιλώντας στο beautemagazine.gr.

Η Βένια Δημητρακοπούλου “σμιλεύει” τον έρωτα στην γκαλερί Kourd
“Δόρυ ΙΙΙ” 2018, μάρμαρο, λεπτομέρεια. Photo: Βένια Δημητρακοπούλου

“Όλα τα έργα με όποιο υλικό και να είναι φτιαγμένα περικλείουν χνάρια αναπόλησης και ενδοσκόπησης. Η Βένια έλκεται από το μυστηριακό, το αρχέγονο. Δεν μένει όμως σε αυτό. Παίρνει τις πανάρχαιες, πρωτογενείς αξίες για την ανθρώπινη ύπαρξη και την καλλιτεχνική δημιουργία και τις συνυφαίνει με σύγχρονες προσωπικές μυθολογίες. Επικαλείται εμπειρίες, φανταστικές παραστάσεις και συναισθήματα και αφηγείται τις δικές της ιστορίες. Πεδία περιπλάνησης της είναι, από τη μια μεριά ο ιστορικός και πολιτισμικός χρόνος, από την άλλη, ένας χρόνος πολύ προσωπικός”, σημειώνει στο κείμενο της η επιμελήτρια της έκθεσης, Ελένη Βαροπούλου. 

Η Βένια Δημητρακοπούλου “σμιλεύει” τον έρωτα στην γκαλερί Kourd
“Μαχητές” 2020, ηφαιστειακή πέτρα. Photo: Boris Kirpotin
Η Βένια Δημητρακοπούλου “σμιλεύει” τον έρωτα στην γκαλερί Kourd
Photo: Βένια Δημητρακοπούλου

Η συνύπαρξη εμβληματικών έργων

Ο Έρως συνυπάρχει και με άλλα έργα της Βένιας, ορισμένα εκ των οποίων παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Μεταξύ αυτών είναι οι σκαλισμένοι σε ηφαιστειακή πέτρα “Μαχητές” και τα μαρμάρινα “Δόρατα”. Οι “Δίνες” που άφησαν το αποτύπωμά τους με σινική μελάνι πάνω σε χειροποίητο χαρτί, όπως και το “Μάταιο Γράμμα” που αφορά μια επιστολή που δεν ταξίδεψε ποτέ για τον παραλήπτη της.

Οι “Σκιές” των εμβληματικών “Προμαχώνων”, της σιδερένιας στρογγυλής εμβληματικής κατασκευής που σίγουρα έχεις προσέξει όταν περνάς μπροστά από το Αρχαιολογικό Μουσείο στην Πατησίων. Η υφασμάτινη “Σινδόνη” και οι εκατοντάδες “Κεραμεικές Χειρονομίες”, αποτελούν μέρος της βιντεοεγκατάστασης “Ζωοδόχος Πηγή”. Όλα αυτά τα έργα είναι το corpus της εκθεσιακής αυτής δουλειάς που παρουσιάζει η Βένια Δημητρακοπούλου στην γκαλερί Kourd.

Η Βένια Δημητρακοπούλου “σμιλεύει” τον έρωτα στην γκαλερί Kourd
photo: Louis Bourjac
Η Βένια Δημητρακοπούλου “σμιλεύει” τον έρωτα στην γκαλερί Kourd
“Μάταιο Γράμμα & Το Μεγάλο Άλφα”, άποψη εγκατάστασης. Photo: Βένια Δημητρακοπούλου

Η επιλογή της Βένιας

Όπως κάθε καλλιτέχνης, η Βένια είναι πολιτικό ον και έχει ερωτήματα που εκφράζει μέσω του έργου της. “Δεν μου αρέσει όταν ακούω κάποιον να λέει “εγώ δεν ξέρω από τέχνη και δεν καταλαβαίνω”. Υπάρχουν οι ειδικοί, οι ιστορικοί, οι κριτικοί, οι θεωρητικοί της τέχνης που πάντα γνωρίζουν περισσότερα από όλους εμάς και μας διευκολύνουν συχνά να καταλάβουμε καλύτερα και εμείς. Θεωρώ όμως, ότι η τέχνη δεν προσεγγίζεται μόνο μέσω της ειδικής γνώσης, που είναι σίγουρα απαραίτητη, χρήσιμη και βοηθητική. Προσεγγίζεται και με την καλλιέργεια της ευαισθησίας μας και με τις αισθήσεις μας.

Η σημερινή εποχή, δε αφήνει πολλά περιθώρια για αυτήν την καλλιέργεια. Απαιτεί ίσως να “σκληρύνουμε” για να αντεπεξέλθουμε και να αντέξουμε τις δυσκολίες. Αν όμως χαθεί αυτή η ευαισθησία, χάνεται και η ανθρώπινη υπόσταση μας. Βρισκόμαστε σε αδιέξοδο ή μήπως μπορούμε να επιλέξουμε; Πιστεύω ακράδαντα στο δεύτερο” δηλώνει η Βένια Δημητρακοπούλου. Ας μείνουμε στην αισιόδοξη προσέγγιση που μας προσφέρει η τέχνη και ας θαυμάζουμε τα έργα της. Ο έρως μας περιμένει μέσα στην γκαλερί.


Η έκθεση της Βένιας Δημητρακοπούλου στην γκαλερί Kourd με τίτλο “Σμιλεύοντας τον Έρωτα” διαρκεί από 24.05 έως 28.09.2024.

Kείμενο, Μίνα Καραγιάννη Μουσειολόγος – Επιμελήτρια /@museum.ephemera

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ