Faux finissage πάρτι στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Faux finissage πάρτι στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Maria Cyber, "More than a Smile", Βερολίνο, 1992.

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ολοκληρωνεί τον επιτυχημένο κύκλο εκθέσεων “Κι’ αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο”; με τον διήμερο εκθεσιακό απολογισμό faux finissage που διεξάγεται το Σαββατοκύριακο 14 και 15 Δεκέμβρη φιλοξενώντας μια σειρά από περφόρμανς χορού, τραγουδιού, προβολών και εικαστικών εγκασταστάσεων. Και επειδή δεν έχουμε συχνά την ευκαιρία να παρακολουθούμε τέτοιες εκδηλώσεις στα μουσεία μας, αυτό το δωρεάν εορταστικό μουσειακό διήμερο δεν πρέπει να λείπει από το ήμερολόγιο σου.

Εκδηλώσεις faux finissage Σάββατο 14 Δεκεμβρίου

“Portraits”: Μουσειακή πρεμιέρα της Maria Cyber

Στο faux finissage του ΕΜΣΤ κάνει πρεμιέρα η πρώτη μουσειακή έκθεση της ιστορικής queer προσωπικότητας Maria Cyber με τίτλο “Maria Cyber–Portraits”. Η έκθεση της Μαρίας Κατσικαδάκου συγκεντρώνει μια επιλογή εικόνων από το φωτογραφικό της αρχείο, που καταγράφει τη λεσβιακή ζωή στις δεκαετίες του 1990, 2000 και 2010. Τα πορτρέτα της Maria Cyber απαθανατίζουν προσωπικές στιγμές ανάμεσα σε φίλες και ερωτικές συντρόφους, εικόνες που διαφορετικά θα παρέμεναν φευγαλέες.

Πολλές φωτογραφίες είναι παιγνιώδεις, υπονομεύοντας τις παραδοσιακές αντιλήψεις περί φύλου και εξουσίας, ενώ άλλες απεικονίζoυν χαλαρές, ανεπιτήδευτες στιγμές ή διαπεραστικά, ευθύβολα βλέμματα στην κάμερα, πάντα με μια αίσθηση σεβασμού προς τις γυναίκες που φωτογραφίζει. Υιοθετώντας στενά καρέ και κοντινά πλάνα, η Maria Cyber εστιάζει κυρίως στα άτομα παρά στον περιβάλλοντα χώρο, δημιουργώντας μια αίσθηση εγγύτητας, σύνδεσης και οικειότητας. “Δεν αποτυπώνω το πρόσωπο. Αποτυπώνω την ψυχή σε μία από τις εκφράσεις της” αναφέρει η Μαρία Κατσικαδάκου. Έχοντας σπουδάσει φωτογραφία, γραφιστική, web design και κινηματογράφο, η φωτογράφος, προσεγγίζει με το έργο της τη σεξουαλικότητα από ένα ευρύ φάσμα οπτικών γωνιών.

Faux finissage πάρτι στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Grace Schwindt, “the Boxer”. Στιγμιότυπο από την έκθεση “Defiant Bodies” στο Kunstmuseum St Gallen, Switzerland, 2022. photo: Daniel Ammann.

Εξάωρη performance από την Grace Schwindt

Συγχρόνως με τα εγκαίνια της έκθεσης οι επισκέπτες θα μπορούν να παρακολουθήσουν μία 6ωρη περφόρμανς της Grace Schwindt σε όλο το κτίριο, σε ανάθεση του EΜΣΤ με τίτλο “Όταν κινούμαστε-When We Move”. Η περφόρμανς της Schwindt συνδυάζει θεατρικά στοιχεία με χορό και δημιουργεί μια εμπειρία χρόνου που διακόπτει την συνήθη διαδρομή περιδιάβαση στο μουσείο και πυροδοτεί την δυναμική των απροσδόκητων συναντήσεων.

Αφετηρία και “έδρα” της περφόρμανς είναι το τμήμα του κτιρίου με τις κυλιόμενες σκάλες. Αυτό είναι επίσης και το μέρος όπου θα επιστρέφουν τακτικά οι περφόρμερ καθόλη τη διάρκεια της περφόρμανς. Το κοινό καλείται να βρει τις δικές του διαδρομές μέσα στο μουσείο για να συναντήσει τις περφόρμερ και την παρέμβαση της καλλιτέχνιδας στο μουσείο, η οποία έχει δημιουργηθεί ως απάντηση στο ερώτημα “Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο; (What if Women Ruledthe World?)”

Faux finissage πάρτι στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Céline Gillain 

Παρουσίαση του άλμπουμ “Mind is Mud” της Céline Gillain

Ακόμη, στο Faux finissage πάρτι στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης θα πραγματοποιηθεί μια ζωντανή συναυλία με την Céline Gillain που θα παρουσιάσει ζωντανά κομμάτια από το τελευταίο άλμπουμ της με τίτλο “Mind is Mud”. Το συγκεκριμένο άλμπουμ είναι μια έρευνα στην δύναμη του ρυθμού και της χορευτικής πίστας ως γόνιμου πεδίου για νέες ιδέες και αφηγήσεις. Διερευνά το μείγμα αντικρουόμενων συναισθημάτων, αλλά και την κατάθλιψη και την συναισθηματική σύγχυση στη μεταπανδημική εποχή της μεταλήθειας (post truth). Εν μέρει acid cybernetic techno κι εν μέρει οπερατικά χορωδιακό, διανθισμένο με κοφτούς ήχους, το “Mind is Mud” θυμίζει χορευτική ποπ της δεκαετίας του 1980 με ένα καρναβαλικό house groove που είναι αισθησιακό, ευλύγιστο και διαβολικά φάνκι.

Ηλεκτρονική μουσική από την Φώφη Τσεσμελή

Οι φίλοι της ηλεκτρονικής μουσικής θα αισθανθούν οικεία στον ισόγειο χώρο του ΕΜΣΤ. Εκεί, η Φώφη Τσεσμελή (aka Fo) που είναι DJ, δημοσιογράφος, consultant και curator με μακρά πορεία και εξειδίκευση στην ηλεκτρονική μουσική θα γεμίσει τον χώρο με ήχο. Η Φώφη έχει συνεργαστεί με φεστιβάλ, παραγωγούς, πολιτιστικούς χώρους/διοργανώσεις και διεθνείς DJs σε διοργανώσεις που προωθούσαν τη συμπερίληψη και την ισότητα στη μουσική. Επιπλέον, είναι η ιδρύτρια του “HER project”, μιας πλατφόρμας για την ενδυνάμωση των θηλυκοτήτων και υποεκπροσωπούμενων ομάδων στη μουσική και μία από τις directors του Αθηναϊκού chapter του shesaid.so, της αναγνωρισμένης, παγκόσμιας κοινότητας θηλυκοτήτων από όλο το φάσμα της μουσικής βιομηχανίας.

Faux finissage πάρτι στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Αναστασία Κότσαλη & Μιχάλης Καλκάνης

Εκδηλώσεις faux finissage Κυριακή 15 Δεκεμβρίου

Συναυλία της Αναστασία Κότσαλη & του Μιχάλη Καλκάνη

Την Κυριακή 15 Δεκεμβρίου το πρόγραμμα ξεκινά το μεσημέρι με μια μετα-συναυλία μουσικής δωματίου μέσα στην έκθεση της Χρύσας Ρωμανού. Η μεσόφωνος Αναστασία Κότσαλη και ο μουσικός Μιχάλης Καλκάνης, προσκαλούν το κοινό σε μια συμμετοχική μουσική περφόρμανς. Μια φούγκα μουσικού κολάζ/ντεκολάζ –με κοντραμπάσο και φωνή– και μια εμπειρία τραγουδιού με συμμετοχή του κοινού, με το τετράπτυχο melodies  του Μιχάλη Καλκάνη, “Never throw stones without reason” (Ποτέ νά μή ρίχνομε πέτρες χορίς λόγο). 

Τα όρια μεταξύ των χώρων χάνονται, όπως ακριβώς και στα έργα της Χρύσας Ρωμανού, όπου συνυπάρχουν η παράλογη κανονικότητα, το comme-il-faux παράδοξο, τα ψηλά τακούνια, το κολάζ, το ντεκολάζ, τα ζωδιακά σύμβολα και άλλες ετερόκλητες αναφορές. Σταδιακά δημιουργείται ένα μουσικό παλίμψηστο με επαναλαμβανόμενα ρυθμικά μοτίβα, στο τέλος του οποίου το κοινό και οι ερμηνευτές δημιουργούν μια pop-upπερφόρμανς μουσικής δωματίου.

Faux finissage πάρτι στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Annette Messager “Save the Dates”

“Save the dates” με Marina Abramović, Mona Hatoum, Μαρία Παπαδημητρίου, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Penny Siopis & Kiki Smith

Στην συνέχεια, στην αίθουσα προβολών στο μεσοπάτωμα του ΕΜΣΤ παρουσιάζεται σε πρώτη προβολή ένα οπτικοακουστικό αρχείο για τη σύγχρονη τέχνη με τίτλο “Γυναίκες στον χρόνο” από το “Save the Dates”. Πρόκειται για ειδική προβολή, που δημιουργήθηκε για το κλείσιμο του εκθεσιακού κύκλου “Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο”; και η οποία περιλαμβάνει αποσπάσματα συνεντεύξεων με 30 σύγχρονες καλλιτέχνιδες.

Στις συνεντεύξεις παρουσιάζονται εμβληματικές καλλιτέχνιδες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως οι Marina Abramović, Ghada Amer, Sophie Calle, Nan Goldin, Mona Hatoum, Annette Messager, Ελένη Μυλωνά, Shirin Neshat, Μαρία Παπαδημητρίου, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Χρύσα Ρωμανού, Penny Siopis και Kiki Smith, μεταξύ άλλων. Μέσα από τη μονταρισμένη σεκάνς ξεδιπλώνεται μια ανοιχτή αφήγηση που αγγίζει ζητήματα φύλου, ταυτότητας, πολιτικής, μνήμης και οικολογίας.

Faux finissage πάρτι στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Susan Meiselas στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Μουσική ομιλία της Celine Gillian

Το εορταστικό διήμερο με τις εντυπωσιακά αξιόλογες πρωτότυπες δράσεις ενός μουσείου κλείνει με την επιτελεστική μουσική ομιλία της Céline Gillain (αφήγηση, μουσική), σε ανάθεση του EMΣΤ με τίτλο “It Starts with a Question-Αρχίζει με ένα ερώτημα”. Η περφόρμανς αυτή είναι ένας φόρος τιμής σε όλες τις καλλιτέχνιδες που συμμετείχαν κατά τη διάρκεια του τετραμερούς, ετήσιου εκθεσιακού κύκλου.

Για τον σκοπό αυτό, η καλλιτέχνιδα αναλαμβάνει τον ρόλο της αφηγήτριας σε μια υβριδική ομιλία που ανατρέπει την παραδοσιακή μορφή της διάλεξης, με πολιτικούς και προσωπικούς στοχασμούς, αυτομυθοπλασία και καυστικά ευφυολογήματα. Διερευνώντας την ιδέα της γυναικείας συγγενικότητας, το “It Starts with a Question” εξετάζει το πώς το έργο και η δραστηριότητα των σύγχρονων καλλιτέχνιδων είναι στενά συνυφασμένα με την ιστορία εκείνων των γυναικών που χάραξαν τον δρόμο για αυτές. Το It Starts with a Question είναι μια οφειλόμενη ένδειξη σεβασμού, που αποσκοπεί να συνδέσει τις κουκκίδες μεταξύ της ιστορίας και του μέλλοντος.


Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Faux finissage του ΕΜΣΤ κάνε κλικ ΕΔΩ.

Κείμενο, Μίνα Καραγιάννη Μουσειολόγος – Επιμελήτρια / @museum.ephemera

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ