Τα αδέλφια Ronan και Erwan Bouroullec είναι από τους σημαντικότερους interior designers της γενιάς τους. Οι πολυβραβευμένοι σχεδιαστές, σπούδασαν στην École Nationale des Arts Décoratifs στο Παρίσι και στην École des Beaux-Arts στο Cergy-Pontoise. Γεννημένος το 1971, ο Ronan Bouroullec, άρχισε να σχεδιάζει επαγγελματικά αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του, ενώ ο αδελφός του Erwan ο οποίος είναι 5 χρόνια μικρότερος, ξεκίνησε να συνεργάζεται μαζί του αρχικά ως βοηθός του. Tα τελευταία δέκα χρόνια, ο Ronan Bouroullec ζωγραφίζει και εκθέτει τα εντυπωσιακά abstract σχέδιά του σε σημαντικές γκαλερί στον κόσμο.
To “μικρόβιο” της τέχνης
H ενασχόλησή του Ronan Bouroulec με τη ζωγραφική, φαίνεται ότι ανέκαθεν καθοδηγούσε κατά κάποιον τρόπο τη σκέψη τoυ καθώς δείχνει να τον έχει συνεπάρει. Τα αφηρημένα σχέδιά του, μια διαδοχή λεπτών και πολύχρωμων γραμμών, διαγράφουν ουσιαστικά τη διάκριση μεταξύ τέχνης και ντιζάιν, ενώ μας οδηγούν να αναρωτηθούμε εάν τελικά για να είναι κάποιος καλός σχεδιαστής ίσως πρέπει να είναι και καλός-εικαστικός.
“Είμαι παθιασμένος και με τα δύο, δεν βλέπω καμία ιεραρχία μεταξύ τους, ασχολούμαι τόσο με το σχέδιο όσο και με τη ζωγραφική”, απαντά ο Ronan. Ο αριστερόχειρας καλλιτέχνης δημοσίευσε ζωγραφικό έργο του για πρώτη φορά το 2014 στο Instagram, ενθουσιάζοντας τους followers του. Έκτοτε, συνεχίζει να παρουσιάζει σε αναρτήσεις του τα οργανικά σχέδιά του με μαρκαδόρους, γραφίτη ή στιλό, τα οποία συγκεντρώνουν χιλιάδες likes αλλά και φανατικούς επισκέπτες στις γκαλερί που τα εκθέτει, κάποιες φορές μαζί με τις κεραμικές, χειροποίητες δημιουργίες του, που μοιάζουν κατά κάποιον τρόπο σαν τρισδιάστατη συνέχεια των έργων του.
“Η ζωγραφική είναι για μένα μια πράξη διαισθητική και ενστικτώδης”
Δουλεύοντας με σχεδόν μανιακή ακρίβεια, όπως δηλώνει η διευθύντρια της πινακοθήκης Agnelli, που πριν από δύο χρόνια φιλοξένησε έκθεση του Γάλλου δημιουργού, ο Ronan ζωγραφίζει συνήθως τα βράδια, στο σπίτι του και πάντα εκτός του γραφείου. Όπως λέει ο ίδιος, πρόκειται για μια πολύ οικεία και χαλαρωτική πρακτική, αφού όταν ξεκινάει να ζωγραφίζει, δεν γνωρίζει πού ακριβώς θα καταλήξει το σχέδιό του. “Είναι σαν διαλογισμός, μια πράξη διαισθητική και ενστικτώδης”. Πρόσφατα, ο σπουδαίος οίκος μόδας Issey Miyake χρησιμοποίησε τα σχέδιά του για να διακοσμήσει την ανδρική συλλογή fw24.
Δισδιάστατα, τρισδιάστατα & ανάγλυφα έργα
Είναι δύσκολο να συνδυάζω διαφορετικές διαστάσεις στην τέχνη, αλλά ταυτόχρονα είναι απόλαυση. Mετά από σχεδόν 30 χρόνια δουλειάς πάνω σε αντικείμενα, έφτασα να αναπτύξω μια γνώση της φόρμας. Το ίδιο συμβαίνει και με το σχέδιο σε δύο διαστάσεις. Σχεδιάζω από παιδί και σήμερα με ενδιαφέρει να δείξω όλες αυτές τις διαφορετικές πλευρές της έρευνάς μου. Δεν είναι καθόλου εύκολο, έρχεται φυσικά, απαιτεί πολλή δουλειά αλλά το πάθος είναι ο οδηγός μου” δηλώνει ο Ronan Bouroullec σε συνέντευξή του στο Elle Decor.
“Σχεδιάζω γιατί με ενδιαφέρει να αναπαράγω καλές ιδέες”
“Διάβασα ένα ενδιαφέρον πράγμα για το MοMa και το γεγονός ότι κάποια στιγμή κατάλαβαν ότι ο κόσμος έμπαινε στο μουσείο επειδή τους τραβούσαν οι βιτρίνες. Χιλιάδες αντικείμενα παρουσιάζονται κάθε χρόνο και γίνεται όλο και πιο σημαντικό για τις εταιρείες να μεταφέρουν τους λόγους για τους οποίους δημιουργήθηκε και παρήχθη ένα αντικείμενο. Το θέμα της προβολής, είναι ένα πολύ σημαντικό σημείο — ειδικά όταν, όπως είπα, γίνονται χιλιάδες έργα το χρόνο.
Το υπέροχο με το να είσαι σχεδιαστής είναι ότι δεν σχεδιάζεις για να καταλήξουν τα έργα σου σε μουσεία, αλλά για να αναπαράγονται καλές ιδέες. Οι δημιουργίες είναι σαν τα τραγούδια: Αλλοτε ζωντανεύουν σε τρομερά περιβάλλοντα και άλλοτε σε όμορφους χώρους. Μου αρέσει αυτή η πλευρά των πραγμάτων, γιατί είναι σαν τη ζωή. Είναι η διαφορετικότητα της ζωής” προσθέτει ο Γάλλος interior deigner και εικαστικός.
Κεντρική φωτογραφία, Ronan Bouroullec.
Το κείμενο του Στέλιου Πενταρβάνη για τον Ronan Bouroullec δημοσιεύεται στο περιοδικό MAISON & DECORATION Φθινόπωρο 2024.